Una experiència enriquidora......

  • 50 noies d’ESO i Batxillerat

  • Són les Ambaixadores de les Matemàtiques

  • Des del 12 de maig del 2025

  • Amb objectius clars

  • Per motivar als alumnes d’escoles de Catalunya

  • Organitzat per la Societat Catalana de Matemàtiques

  • Revisem les necessitats laborals de futur

  • Les TIC-Tecnologies de la Informació i Comunicació

  • El STEM i STEMcat - Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques

Apropar les matemàtiques a cada escola de Catalunya per part d'estudiants d’ESO i Batxillerat com “Ambaixadores de les Matemàtiques” és l’objectiu, per tal de motivar, fomentar l’igualat de gènere, reduir el desinterès i inclòs pànic de part de l’alumnat per aquesta ciència, tan necessària en la nostra societat actual.

El programa “Ambaixadores de les Matemàtiques” a on participen al voltant de 50 noies d’ESO i Batxillerat s’ha presentat la passada setmana per part de Montserrat Alsina, presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, en el marc i seu de l’Institut d’Estudis Catalans a Barcelona.

“Aquesta serà una experiència enriquidora tant per als/les alumnes,
com per les noies ambaixadores”

Les noies “Ambaixadores”, varen ser convidades a l'acte del dia 15, realitzat com a reconeixement als nois i noies guanyadors de les olimpíades catalanes de física, informàtica i matemàtiques, amb la presència de Victòria Girona, directora general d'Universitats de la Generalitat de Catalunya, Francesc Roca, secretari de Formació professional de la Generalitat de Catalunya, Alícia Casals, presidenta Secció de Ciències i Tecnologia de l'Institut d'Estudis Catalans.

I ara, hauran de començar la seva tasta, que les ha de portar els pròxims mesos als diferents municipis que pertanyen, per transmetre la il·lusió, les experiències, l’interès per les matemàtiques. Segurament ho faran inicialment als centres escolars a on van cursar els estudis de primària, i amb aquest impuls i les idees que han sorgit i de segur sorgiran, pot estendre's fins a altres centres educatius, biblioteques, espais de reforç, etc.... Des de Capital2020, volem felicitar a totes aquestes “Ambaixadores de les Matemàtiques”. Ara tot és començar!

Ambaixadores de les Matematiques

Per què un 12 de maig?

Montserrat Alsina, ens explica que "el 12 de maig se celebra que el “Dia Internacional de la Dona Matemàtica” a escala mundial per visualitzar el paper de les dones en les matemàtiques. La jornada inclou tota mena d’actes arreu del món".

El 12 de maig de 1977 és la data de naixement de la matemàtica iraniana i catedràtica de matemàtiques a la Universitat de Stanford, Maryam Mirzakhani, que va ser guardonada amb la Medalla Fields per les seves destacades contribucions a la dinàmica i la geometria de les superfícies de Riemann, convertint-se així en la primera dona a rebre aquest guardó. I el juliol de 2018 a Rio de Janeiro, en el World Meeting for Women in Mathematics, va aprovar-se fer servir aquesta data de l’aniversari de Maryam Mirzakhani, per celebrar el paper de les dones en matemàtiques.

Els Objectius

  • Apropar les matemàtiques als alumnes de les etapes d’educació primària, secundària i batxillerat.
  • Transmetre que les matemàtiques poden ser interessants, divertides i que és absolutament normal i fantàstic que agradin.
  • Estimular, Animar, especialment a les noies i nois, a cursar els estudis de matemàtiques i estadística o a començar a introduir-se en aquestes ciències.
  • Aportar dinàmiques i idees d’activitats a l’alumnat i professorat dels centres educatius a on han estudiat o continuen estudiant.
  • Implicar a estudiantes de l’ESO i Batxillerat en la promoció dels estudis al voltant de les matemàtiques.

Dades actuals i de futur

La taxa d'atur juvenil (de 16 a 24 anys) a Catalunya s'ha incrementat el 14,1%. L'ocupació especialitzada en l'àmbit de les STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) creix a Europa; tot i la crisis s'espera que continuï creixent.

En paral·lel, un nombre elevat de treballadors/es qualificats i qualificades en aquests camps estan pròxims a l'edat de jubilació (s'estima que hi haurà uns 7 milions de vacants en aquest sector fins aquest any 2025). Si bé, globalment, hi ha més persones titulades avui que fa deu anys, es manté el biaix, com a mesura de la descompensació de gènere.

S'estima en l'àmbit de les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) a Europa, si segueix la tendència actual, hi haurà unes 756.000 places de treball més que NO es podran cobrir per falta de professionals. Això ens obre possibilitats laborals per als/les joves que hem d'aprofitar i quasi per tots ells les matemàtiques són necessàries.

Des de l’educació primària és important incentivar, les competències bàsiques necessàries per ser, a més de consumidors, creadors de solucions tecnològiques en la societat digital, atenent la competència digital que han de desenvolupar els alumnes en aquesta etapa i, per tant, que la programació i la robòtica educatives siguin presents a l'escola des dels primers cursos de l'educació obligatòria.

"Motiu pel qual, l'impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques
en els estudiants de Catalunya (STEMcat) són tan essencials"
Ambaixadores de les Matematiques

Montserrat Alsina, presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques
amb les Ambaixadores tarragonines de El Vendrell i Tortosa.

Que són las TIC?

Les sigles per les “Tecnologies de la Informació i Comunicació”. Són de 4 tipus: Immaterialitat, Instantaneïtat, Interactivitat i Automatització de tasques. Per tant, són el conjunt de tecnologies que permeten l'accés, producció, tractament i comunicació d'informació presentada en diferents codis o algorismes (text, imatge, so,...). L'element més representatiu de les noves tecnologies és sens dubte l'ordinador i més específicament, Internet.

Què és el STEM?

Aquestes sigles en anglès, són l'acrònim dels termes en anglès “Science, Technology, Engineering and Mathematics” (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Sigles d’una àrea que continua creixent, ja que els egressats d'aquests camps tenen alta demanda al mercat laboral.
Si estàs interessat a consultar el Pla STEMcat – AQUÍ-PDF (68 pàgines).

La Societat Catalana de Matemàtiques

La SCM és una societat filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) que continua la tasca de la Secció de Matemàtiques de la Societat Catalana de Ciències, fundada l’any 1931. Desenvolupa activitats a totes les terres de llengua i cultura catalanes. El català és, doncs, la llengua pròpia la qual és usada normalment en tots els actes i en les publicacions.

L’objectiu fonamental de l’SCM és el conreu de les ciències matemàtiques en un sentit ampli del terme. Això vol dir estendre’n el coneixement a la societat catalana, fomentar-ne l’ensenyament i la investigació teòrica i aplicada i, també, publicar tota mena de treballs que s’adeqüin a aquests objectius.

“La Societat Catalana de Matemàtiques per al
conreu de les ciències matemàtiques”

Ambaixadores de les Matematiques

La SCM es regeix pels seus propis Estatuts, pels Estatuts de l’IEC i pel Reglament de règim intern d’aquesta mateixa institució. El màxim òrgan de govern és l’Assemblea General, que es reuneix almenys un cop l’any. La Junta Directiva, escollida a l’Assemblea General, és l’òrgan de gestió, representació i administració de la Societat i actua com a òrgan executiu de l’Assemblea.

A escala internacional, la SCM està representada en la Unió Matemàtica Internacional (IMU) a través del Comitè Espanyol de Matemàtiques (CEMAT); és sòcia de ple dret de la Societat Matemàtica Europea; és membre de l’Associació Kangourou sans Frontières (AKSF), i membre institucional del Centre Internacional de Matemàtiques Pures i Aplicades (CIMPA), organització dedicada a la cooperació internacional en l’àmbit de les matemàtiques, especialment als països en procés de desenvolupament.

La SCM organitza activitats diverses, sigui en l’àmbit de la recerca, la docència o la divulgació, per afavorir el desenvolupament de les matemàtiques. Les activitats poden anar dirigides a un públic general, o bé més específicament a alumnes, mestres, professors o investigadors. Les presentem classificades en congressos, jornades i formació.

Part de les activitats s’organitzen conjuntament amb altres entitats, com la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques de Catalunya (FEEMCAT), la Societat Catalana d’Estadística, l’Associació Catalana d’Intel·ligència Artificial (ACIA) i les pròpies universitats catalanes. També hi col·labora el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, el Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA) o altres institucions del país.

Ambaixadores de les Matemàtiques- Societat Catalana de Matemàtiques

Imatge-portada: Noies Ambaixadores /Redacció Capital2020
Imatges-interiors: Redacció Capital2020 /Acte 15 de maig del 2025 IEC
Fonts: SCM-Societat Catalana de Matemàtiques/ Institut d’Estudis Catalans/ Universitat Politècnica de Catalunya-UPC.
Dades: STEM.Cat - Gencat