Un mercat digital caníbal.......

  • Plataformes, aplicacions, xarxes socials i serveis de missatgeria

  • Els drets d'autor i editors

  • Obres editorials protegides

  • Perjudicis als seus escriptors, traductors i editors

  • Actual aplicació d'intel·ligència artificial generativa (IAG)

Des dels seus inicis, i en termes econòmics, el model de negoci dels serveis digitals —com ara plataformes, aplicacions, xarxes socials i serveis de missatgeria— s’ha basat, en gran mesura, en l’explotació de grans volums d’obres editorials protegides pels drets d’autor, moltes vegades sense tenir en compte els seus autors i editors.

Aquest model d’actuar de les tecnològiques ha transformat profundament el mercat editorial digital, que en els darrers anys ha patit una mena de «canibalització» per part d’aquestes multinacionals. El resultat ha estat una dràstica reducció del valor assignat a llibres, diaris, revistes i partitures digitals que, en molts casos, han estat afectats per un cost marginal de reproducció i “distribució” proper a zero, perjudicant directament els seus escriptors, traductors i editors.

Les plataformes digitals debiliten el sector editorial

Aquesta situació, com hem vist, respon a diverses estratègies de negoci impulsades per les empreses tecnològiques. De vegades han utilitzat les obres editorials de forma directa per al desenvolupament del seu propi negoci, ja sigui de forma legal (amb acords o llicències) o il·lícita (amb pàgines pirates, etc.). I altres vegades, de forma indirecta.

En tots dos casos, la naturalesa de les obres editorials es transforma respecte a la tradicional: passen a convertir-se en productes «assimilats», el consum dels quals és no excloent i no rival. Això significa que qualsevol persona hi pot accedir lliurement i que la lectura per part d’un usuari no impedeix que altres facin el mateix. Aquesta nova realitat debilita la posició d’editors i autors al mercat digital, ja que el canal d’accés al llibre o al diari canvia radicalment. Com a conseqüència, el valor que el consumidor està disposat a pagar per aquests continguts disminueix, cosa que acaba modificant les seves decisions de compra.

Això és perquè els serveis digitals, que requereixen grans inversions, han crescut generant barreres d’entrada a la competència, gràcies al seu avantatge en dades, usuaris, posicionament, etc. Aquest creixement ha estat impulsat pel que es coneix com a «efectes xarxa» (un servei es torna més útil com més usuaris l’utilitzen, com passa amb WhatsApp o Instagram). D’aquesta manera, les grans multinacionals han pogut trencar el model de funcionament de determinats sectors, transformant la manera com accedim als seus productes i serveis.

Ara, amb el desenvolupament de les aplicacions d’intel·ligència artificial generatives (IAG), estan en camí d’interferir també a les regles de subministrament del mercat per als béns i serveis públics (sanitat, educació, etc.).

Canibalitzaciodel  mercat editorial a l'ambit digital

Imatge-portada: Yumu-iNVY0hQvgCE-unsplash – composició de redacció Capital2020
Imatge-final: Vitaly-gariev-L_6POsyK4Fs-unsplash
Fonts: Gremi d’Editors de Catalunya / Cedro / Jorge Corrales, director general de CEDRO
Article publicat a Cedro: CLICA AQUÍ per accedir a l’article sencer.