La promoció turística de destins......
-
És màrqueting
-
El periodisme aporta informació i difusió
-
El missatge és imprescindible
-
Apliquem.. "Si no sabem, no existeix per a nosaltres"
El tema que ens ocupa en aquesta oportunitat, té a veure amb l'aportació que brinda el Periodisme al Màrqueting de Destinacions Turístiques. Aportació que s'aconsegueix mitjançant la preparació de missatges canalitzats a través de mitjans que poden exercir un efecte desitjat sobre l'actitud o el comportament del públic objectiu en el context de la Combinació Promocional on: la Publicitat informa el públic objectiu; la Promoció de venda estimula la demanda; i les Relacions públiques recorre a l'auxili de la Premsa Especialitzada per a l'assoliment dels seus objectius. Aportació que es caracteritza per tenir, no sols un molt baix cost, si se li compara amb el que es pot obtenir utilitzant altres instruments, sinó també, de posseir major credibilitat que la publicitat dirigida que realitzen els Organismes de Turisme. En aquest article assenyalem les citades aportacions, i suggerim com manejar les relacions amb els Periodistes que s'ocupen del turisme i els viatges.
Aportació del periodisme al màrqueting turístic
El periodisme pot classificar-se de diferents maneres, per la qual cosa en aquesta oportunitat ens limitarem al Periodisme de Turisme i dels Viatges, independentment del mitjà en què actuïn vols exerceixen aquesta professió i la forma en què realitzen la seva labor, perquè el nostre propòsit és en realitat destacar la seva aportació a la promoció de les Destinacions Turístiques, quan els hi inclou com un instrument més en la Combinació Promocional en els Plans de Màrqueting. Amb aquest propòsit precisament de seguida passem a assenyalar les diferents maneres com el Periodisme contribueix a les activitats de Màrqueting que duen a terme els citats destins en els diferents mercats en els quals actuen, i elles són:
a) Familiaritzar als turistes potencials amb els destins. En brindar-los l'oportunitat de conèixer els atractius i facilitats que aquests ofereixen.
b) Despertar l'interès pels destins distants o pocs coneguts. Estimulant d'aquesta manera el desig de conèixer-los.
c) Crear notorietat sobre els destins. La Premsa Especialitzada ha demostrat la seva capacitat per a crear reputació i posar en voga a destinacions turístiques.
d) Informar sobre novetats dels destins. Divulgant informació sobre noves atraccions, millores en facilitats i serveis, així com sobre la vida quotidiana en aquests.
e) Col·laborar en la preparació d'editorials i insercions pagades. Perquè aquests puguin veure's com a part integral d'una publicació, i no com una publicitat dirigida.
Per descomptat, l'assoliment d'aquestes aportacions depèn en realitat d'una bona convivència dels responsables dels Organismes de Turisme i dels Prestadors dels Serveis Turístics, amb els professionals que cobreixen el sector en els mitjans de difusió. Pel que a continuació ens permetem fer alguns suggeriments sobre aquest tema.
Relacions amb la premsa especialitzada
Una relació harmoniosa dels Organismes de Turisme amb els Periodistes que desenvolupen les seves funcions en els mitjans de difusió, pot contribuir en gran manera a l'èxit de la gestió promocional dels destins. Pel que pensem que una manera d'enfortir aquesta relació seria:
1. Actuar amb lleialtat i honradesa amb la premsa. El Periodista, a causa de la seva professió, difícilment es deixa impressionar per notícies muntades artificiosament. És convenient que sempre, i en qualsevol cas, se segueixi una política en la més absoluta correcció i lleialtat, per a poder conquistar i mantenir una confiança mútua en les relacions.
2. Respectar els costums i tècniques que són pròpies de la premsa. Per a obtenir la publicació espontània d'informacions, és necessari que aquestes puguin configurar-se com a "notícies", i complir per tant amb uns certs requisits, a saber:
a) Ser d'actualitat, és a dir, que es relacionin amb esdeveniments recents, b) Ser d'interès del públic, al qual van dirigides,
c) Ser nova, i tenir la possibilitat de configurar-se com una primícia, i d) Ser reals i no siguin magnificades, pels quals preparen la informació.
3. Mantenir una política de difusió juta i equitativa. Enviar la informació a tots els mitjans als quals podria interessar-los.
4. No pressionar a la premsa perquè la informació sigui publicada. Això afecta la confiança i la bona voluntat, aspectes aquests que han de ser la base en la qual es fonamenta tot treball en conjunt.
Una relació harmoniosa propícia un sentit de col·laboració entre totes dues parts, basat en les relacions personals que lliguen als encarregats de les Relacions Públiques amb els Periodistes. Pel que, en la nostra opinió, les Relacions Públiques en els Organismes de Turisme hauria d'estar a càrrec d'un professional competent que conegui els requisits de la premsa, perquè l'afinitat professional amb els Periodistes estreta les relacions amb el consegüent benefici per a tots dos.
Finalment creiem convenient esmentar que els Periodistes que s'ocupen del Turisme en els diferents mitjans de difusió tenen diferents funcions, com es podrà veure a continuació.
Classificació dels periodistes en turisme i la seva funció
A l'efecte d'orientar en les possibles accions promocionals a realitzar en el mitjà periodístic direm que, en la nostra opinió, poden distingir-se almenys tres tipus diferents de Periodistes les funcions dels quals difereixen quant als propòsits de la informació que difonen en els mitjans en què desenvolupen les seves activitats, els quals són fàcilment identificats, a saber:
1. Els Reporters, que proporcionen informació oportuna sobre fets, reunions i esdeveniments, o bé, reportant l'observat en el mitjà, o divulgant informació sobre esdeveniments d'interès.
2. Els Periodistes especialitzats, els coneixements dels quals sobre el turisme, els permet investigar i analitzar amb rigor tècnic la conducció del turisme, i exterioritzar els seus punts de vista sobre aquest tema, i
3. Els Analistes de viatges i turisme, (millor coneguts en alguns països com a "Escriptors de Viatges"), que analitzen i brinden informació sobre llocs d'interès turístic, descrivint els atractius existents, i com arribar a ells.
Segons l'enfocament de Màrqueting emprat en cada mercat, i l'estratègia adoptada en cada cas, s'ha de decidir el tipus de Periodista més convenient al qual encaminar la informació a ser divulgada al públic objectiu, i preparar-la per a això, tenint en compte les característiques del mitjà en el qual serà difosa.
Pensem que els comentaris exposats poden ajudar a l'assoliment de bones relacions amb els Periodistes de turisme. Relació que ha de ser beneficiosa per a tots dos, propòsit que ens ha inspirar i va motivar aquest article.