Les repercussions en les polítiques i estratègies en els camps del Màrqueting i la Promoció Turística.
-
Observant les tendències en el comportament dels turistes a conseqüència del coronavirus, i
-
La intensificació dels esforços esperats dels països per la captació de les corrents turístiques, pensem que és d'esperar importants repercussions en les polítiques i estratègies en els camps del Màrqueting i a la Promoció Turística.
Els canvis que estimem, i que de seguida, passarem a detallar incidiran a més, en la mateixa estructura organitzacional del Departament de Màrqueting dels organismes oficials de Turisme, i expliquem per què.
Canvis en el comportament dels turistes
Començarem explicant les conseqüències dels canvis que s'observen en el comportament dels turistes, els quals fonamentem en la nostra experiència a les Amèriques, però és molt probable que en altres regions es presentin situacions similars, i en aquest cas, creiem que es pot capitalitzar aquesta experiència.
En síntesi, els canvis als quals fem esment, concretament són els següents:
a) Desviaments dels corrents turístics cap a regions o destinacions turístiques que ofereixin, en forma real o aparent, seguretat als turistes.
b) Recerca de destinacions i facilitats més accessibles a les possibilitats econòmiques dels diferents segments de turistes.
c) Disminució de la durada dels viatges per motius de vacances, i fins i tot, dels viatges relacionats per motius professionals.
d) Increment de la taxa de creixement del turisme interregional, i disminució del turisme internacional de llarga distància.
No tenim dubtes que aquests canvis tindran importants repercussions en les decisions de Màrqueting, especialment com ho esmentéssim a l'inici, a les polítiques i les estratègies a adoptar, els quals passem a comentar.
Repercussions sobre les polítiques i estratègies de màrqueting
Com vàrem avançar, al nostre entendre els esmentats canvis forçosament repercutiran, no només en les polítiques, sinó també en les estratègies de màrqueting a emprar per als països. Pel que en tal sentit pensem que, com a punt de partida, caldrà redefinir les polítiques bàsiques pel que fa a les combinacions producte-mercat cap a les quals dirigir les accions, i instrumentar noves estratègies competitives, als efectes d'adequar-les a la nova realitat que ja s'insinuen en els mercats internacionals. Plantejaments basats en la necessitat de prendre noves decisions tendents a:
1.-Concentrar els esforços promocionals
Pensem que ja no serà possible seguir dispersant els recursos econòmics en forma indiferenciada, sinó que serà necessari racionalitzar l'ús d'aquests, concentrant els esforços en aquelles combinacions producte-mercat que efectivament puguin contribuir a l'assoliment dels objectius i metes en el camp econòmic . En la nostra opinió no es podrà efectuar abundants desemborsaments en campanyes publicitàries per impactar a milions de possibles turistes potencials, sense considerar la taxa de rendibilitat de la inversió realitzada.
La referida redefinició de les combinacions producte-mercat exigirà també compatibilitzar els interessos de mercat entre els grans, mitjans i petits hotels, per evitar divisions entre els hotelers, la qual cosa pot repercutir en el resultat de les accions promocionals.
A més d'efectuar un major esforç per intentar integrar i coordinar millor les accions dels sectors públics i privats darrere d'un objectiu que els és comú: un major increment de les corrents turístiques. La qual cosa requerirà la necessitat d'adoptar un enfocament competitiu en la gestió de Màrqueting.
2. Adequar la relació qualitat-preu de la demanda
Pel que fa a la relació qualitat-preu, la tendència indica clarament que els turistes requeriran facilitats hoteleres cada vegada més accessibles a les seves possibilitats econòmiques. Caldrà per tant revés les opcions en aquest sentit, i enfortir aquelles categories d'allotjament la tendència mostri una major demanda. Tenint cura sempre una acceptable relació qualitat-preu en tota la gamma d'opcions a oferir.
Sobre el particular cal tenir present que, en la pràctica, i potser es notarà més en el futur, els turistes seguiran considerant que a un nivell tat de preus, li correspon un determinat nivell de qualitat. Principi aquest últim en el qual es basa precisament la classificació dels serveis turístics.
3. Adoptar estratègies competitives flexibles
Finalment direm que les ràpides transformacions que estan experimentant els mercats, així com la intensitat de la competència entre les destinacions per la captació dels fluxos turístics, exigiran estratègies més flexibles. Estratègies que permetin respondre ràpidament i oportunament als canvis que es presentin en els mercats, ja que al nostre entendre, de la rapidesa d'aquestes decisions dependrà l'èxit o el fracàs de les accions de Màrqueting i Promoció Turística, i per tant, del mateix Organisme Oficial de Turisme en la conducció de l'activitat.
Comentari final
Lògicament, i com és de suposar, els aspectes assenyalats anteriorment requeriran un major nivell de Màrqueting del personal assignat a aquestes activitats. Tant en coneixements de les persones encarregades de la conducció d'aquestes activitats en els organismes oficials de Turisme (en tots els seus nivells), com en les empreses del sector privat, ja que per emprendre accions conjuntes coordinades en els mercats cal integrar i coordinar els esforços de tots aquells que, d'una manera o altra, participen en el procés de promoció i venda de l'oferta turística en els mercats per a l'assoliment dels propòsits conjunts.
Però cal dir que, a més d'exigir una major capacitat del personal involucrat en les operacions, exigirà també una revisió a fons de les estructures organitzacionals de les entitats participants, als efectes de brindar a aquestes la capacitat tècnica i operativa necessària per a l'execució d'accions en condicions d'alta competència.
Pensem que la quarantena els haurà brindat a tots el temps suficient per preparar-se per enfrontar el nou desafiament que s'acosta a la promoció i desenvolupament del turisme.