Portes obertes, però cap visitant....

  • 80 escoles i Instituts d'arreu del país 

  • Reclamem als veïns 

  • La visita sense prejudicis 

  • Els dies de portes obertes 

  • Per descobrir els projectes pedagògics

Un total de 80 escoles i instituts d’arreu de Catalunya s’han sumat a la campanya “Aquí comença tot” per interpel·lar les famílies dels entorns perquè els visitin sense prejudicis durant aquests dies de portes obertes i en descobreixin els projectes pedagògics. Amb aquesta campanya volen alertar del fenomen de les “portes obertes desèrtiques” que viuen multitud de centres.

• Amb el lema “Aquí comença tot” reclamem que les famílies properes ens contemplin a l’hora d’escollir centre per als seus infants.
• La tria d’escola sense estereotips pot contribuir a què la composició de molts centres s’adigui amb el nostre entorn.

Any rere any, aquestes jornades als centres amb més proporcions d’alumnat de famílies amb pocs recursos econòmics acostumen a ser decebedores per la poca assistència que registren, malgrat comptar sovint amb projectes pedagògics potents que queden invisibilitzats. Fins i tot hi ha escoles que renunciem a fer-ne i rebem individualment les famílies que ho demanen. Una situació que contrasta vivament amb les portes obertes de les escoles que escolaritzen majoritàriament famílies afavorides socioculturalment, on acostuma a haver-hi overbooking de visitants.

“No va venir cap família i va ser una mica decebedor”

Aqui comenca tot foto

“El curs passat no va venir cap família a les portes obertes i va ser una mica decebedor”, expressen des de l’equip directiu d’una escola de Montcada i Reixac. “Ens trobem amb la necessitat que famílies de classe mitjana matriculin els seus fills i filles al nostre centre per trencar estereotips i acabar amb la roda de la segregació”, diuen des d’Amposta, i “tot intent i aportació per revertir la nostra situació és una oportunitat”, hi afegeixen des de Terrassa. “Som les escoles ‘sense veu’. Ara ens toca agafar el micròfon i parlar als nostres veïns i veïnes: ‘Per què no ens coneixem?'”, resumeixen des d’Igualada.

Participació d’escoles de tots els Serveis Territorials

A la campanya hi participem més de vuitanta escoles on s’escolaritzen més de 30.000 alumnes, de totes les demarcacions catalanes i tots els àmbits dels Serveis Territorials del país. El fet que aquest fenomen es doni arreu de Catalunya constata que hi ha un problema sistèmic que les administracions han de resoldre.

Aqui comenca tot 80 centres

Les entitats promotores -la Fundació Secretariat Gitano, l’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya), el Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació i la Fundació Bofill- ressalten que la tria d’escola pot contribuir a què la composició de moltes escoles i instituts s’adigui més amb el seu entorn.

Alhora, ressalten que els ajuntaments tenen un rol fonamental. Disposar d’una oficina municipal d’escolarització, garantir que les portes obertes no coincideixen o fer xerrades informatives per trencar estereotips abans de la preinscripció són algunes de les mesures bàsiques per promoure que les famílies visitin tots els centres dels seus barris. Hi ha municipis a Catalunya que les posen en marxa des de fa anys, però encara no són pràctiques generals al país i cal que s’entenguin).

Cadascuna de les 80 escoles participants tindrà penjada durant aquests dies una lona amb el lema “Aquí comença tot” i una sèrie de valors que aporta a l’alumnat i al conjunt de la societat: empatia, amistat, igualtat, compromís, descoberta, solidaritat i respecte. Alhora, el missatge també convida a reflexionar sobre les causes i les conseqüències col·lectives que té que les famílies evitin determinats centres.

“Els nivells de segregació escolar a Catalunya
fa anys que són molt elevats en el context europeu, i no milloren.
Aquests alts nivells provoquen baixos resultats educatius globals i fortes desigualtats” 

Font i Imatges: Fundació Bofill/Prousegregacio