Èxit, Noies i matemàtiques.......

  • Hem de trencar els mites i estereotips al voltant de les preferències i qualitats professionals de la dona en referència a les STEM. 
  • Més de 125 alumnes han participat en la competició amb resultats excepcionals. 
  • La jornada està organitzada conjuntament per la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el Departament de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona (UB). 
  • Les noies millor classificades a l’Olimpíada Matemàtica Femenina Catalana podran participar en el procés de selecció per a la European Girls Mathematical Olympiad (EGMO). 
  • A Espanya, segons el Sistema Integrat d'Informació Universitària (SIIU), només el 16% dels professionals de l'àrea de les STEM són dones, i tan sols el 0,7% de les noies adolescents estan interessades a estudiar un grau relacionat amb les tecnologies digitals, davant del 7% dels homes. 
  • La bretxa del rendiment educatiu no és qüestió de gènere sinó de clixés culturals, ja que la nota mitjana en els estudis universitaris de les STEM és similar per als dos sexes.

A la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la UPC a Barcelona, es van reunir 125 noies d'ESO i batxillerat en la segona Olimpíada Matemàtica Catalana Femenina (OMCAF) el passat dissabte 15 de febrer. Una jornada que ens recorda els deures pendents que com a societat tenim davant de l’educació i la igualtat de gènere.

La raó és que parlar de matemàtiques i ciències ens porten inevitablement a una realitat que fa molt de mal: cada cop més, el sector laboral requereix tota una sèrie de perfils professionals amb alts coneixements tècnics i tecnològics; per la qual cosa, la baixa participació femenina a les STEM, acrònim en anglès de Science, Technology, Engineering and Mathematics (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), està accelerant el creixement de la desigualtat de les dones respecte als homes.

Llunyà de discursos ideològics o polítics, les dades estadístiques ens mostren un panorama molt colpidor: les nenes a sis anys ja se senten menys capaces a Matemàtiques, encara que tinguin els mateixos o millors resultats que els nens, i això s'acaba notant.

Amb nou anys, tenen un 15% menys de probabilitats que els nens de considerar les Matemàtiques com la seva assignatura preferida. A quinze anys, una de cada cinc nenes sent nervis davant de problemes matemàtics i en graus universitaris com a Física, Enginyeria i Informàtica elles no arriben a representar ni el 50% de l'alumnat.

Aquestes dades prevenients de l’estudi de la Esade, “Dones, des de l'educació bàsica fins a la carrera laboral”, mantenen la mateixa tendència que l’Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències (TIMSS) i l’informe PISA (Programa per a l'Avaluació Internacional dels Estudiants).

Bretxa de gènere: una qüestió de cultura, mites i estereotips

2a. Olimpíada Matemàtica Catalana Femenina, OMCAFPassejar en la FME i veure de prop l’olimpíada em va donar l’oportunitat de parlar amb joves amb criteris i interessos ben definits respecte al món actual. Em va sorprendre la maduresa amb la qual afrontaven els reptes de futur i la importància de ser-hi presents.

Totes són conscients que és necessari un canvi radical i un esforç de la societat en general per reduir la bretxa de gènere i arribar a una paritat d’oportunitats. Si s’ha de competir, s’ha de partir des del mateix punt i amb les mateixes condicions.

Això em va portar a preguntar-me: si en la infantesa ens sentim iguals, que produeix un canvi tan radical en la percepció femenina respecte a les ciències i les matemàtiques?

Quan estudiava periodisme, a la meva facultat hi havia quasi el mateix nombre d'homes i dones. Però quan començaven les especialitzacions era molt comú que les meves companyies es decantessin per la presentació de televisió, les relacions públiques o la faràndula. Érem poques (tres si la memòria no em traeix) les que van triar el periodisme econòmic i cap d'elles al periodisme de guerra.

I em vaig adonar d'una trista, però irrefutable veritat: la influència dels estereotips socials i culturals entelen la percepció que les dones tenim de nosaltres mateixes.

Qui no recorda aquell desafortunat best seller de John Gray que va fer la volta al món en la dècada dels noranta posant en blanc i negre el prejudici més gros de la societat: "els homes són de Mart, les dones són de Venus".

Sembla mentida les grans cues que es formaven en les llibreries i fires del llibre per comprar el que es considerava el gran grial de les relacions humanes, però que en el fons feia un gran forat en l’equitat de gènere.

Una vegada més, els països mal anomenats civilitzats van permetre l’ensenyança d’una sèrie d'arquetips diversos, que dibuixaven a la dona com la clàssica Venus lligada a la bellesa, sensualitat i atracció; per la seva banda, l’home era el clàssic Mart guerrer i poderós. Ells analítics, elles hormonals. Ells només volen resoldre problemes pràctics, elles no necessiten solucions, només escolten.

Totes aquestes deformacions de la realitat es van tatuar a la ment de tota una generació i això ens porta a la trista situació actual: mentre que a cinc anys les nenes mostren la mateixa confiança que els nens en les seves capacitats intel·lectuals, tot just un any després ja han començat a internalitzar estereotips limitants. A sis anys, tant nenes com nens ja tendeixen a associar la brillantor acadèmica amb allò masculí, i capacitats relacionades amb les matemàtiques comencen a percebre's com “cosa de nois”.

Tancar aquestes bretxes no és només una qüestió d'equitat. Les ocupacions STEM, en particular les tecnològiques, són el futur: a Espanya, l'ocupació en tecnologies de la informació i la comunicació creix a un ritme que quadruplica el de l'ocupació general; i les previsions apunten que el sector de serveis TIC liderarà la creació d'ocupació a la UE d'aquí al 2035. La disminució de la participació femenina en aquests sectors incrementarà el risc de pobresa i exclusió social de la dona i dels seus fills.

Des d'una perspectiva sociocultural, els estereotips i els rols de gènere conformen la resposta més comuna a la bretxa STEM. Les creences, prescripcions, regles, expectatives i atribucions, la major part de les vegades implícites, sobre com s'han de comportar homes i dones, és a dir, en els estereotips de gènere, defineixen el que en cada societat s'entén com a masculí o femení.

En relació amb el paper de les dones a les carreres STEM, Els estereotips donen lloc a prejudicis que situen les dones en camps manuals, familiars, pedagògics, socials i de cura, i els homes en feines fortes, lògiques, poderoses i racionals. Cosa que es reflecteix en la interacció familiar, en el professorat i els mitjans de comunicació, entre d'altres. Tot un panorama que sense dubte pressiona a les tendències de les nenes des de la primera infantesa. En ple segle XXI encara pensem com al segle XV. Veritablement, hem evolucionat..........?

Una jornada que reafirma el canvi

L'objectiu principal de la OMCAF és visibilitzar el talent femení en les matemàtiques i oferir a les participants l'oportunitat de resoldre problemes olímpics en un ambient distès, amb la finalitat d'oferir una experiència matemàtica per trencar estereotips. Una jornada a on “el més important no és la competició, guanyar o perdre, sinó viure l’experiència i adquirir seguretat per afrontar el futur”, com va afirmar Montserrat Alsina, presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques.

Noies que cursen ESO o batxillerat, han posat a prova les seves habilitats tot atrevint-se a competir, a la vegada que coneixien altres noies amb la mateixa passió, i compartien inquietuds i somnis amb matemàtiques referents.

La jornada ha estat organitzada conjuntament per la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), filial de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), el Departament de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona (UB).

2a. Olimpíada Matemàtica Catalana Femenina, OMCAFAl matí, les participants s'han enfrontat a la prova de resolució de problemes matemàtics. Les noies millor classificades a l’Olimpíada Matemàtica Femenina Catalana podran participar en el procés de selecció per a la European Girls Mathematical Olympiad (EGMO).

Després, van gaudir de matemàgia (màgia matemàtica), a càrrec de la matemàtica Pura Fornals, presidenta del Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA).

A la tarda, les concursants van participar en la sessió "Parla amb una matemàtica", on van conèixer i interactuar amb matemàtiques que són referents en diferents sectors professionals, com Eva Miranda, investigadora en matemàtiques de la UPC, amb nombroses distincions internacionals; Laura Farré, matemàtica alumna de la UPC i pianista internacional, així com altres matemàtiques que treballen en l’àmbit de l’empresa, la recerca o la docència. També hi ha hagut activitats lúdiques, preparades per estudiants dels graus de matemàtiques de les universitats organitzadores.

Per equips van gaudir d’una gimcana preparada per estudiants dels graus de matemàtiques a la UPC, UAB i UB. I per finalitzar, l’acte institucional de lliurament d’obsequis a les participants i l’entrega de medalles a les guanyadores.

2a. Olimpíada Matemàtica Catalana Femenina, OMCAF

Les medalles d'or han estat per a Vera Morancho Bargas i Dina Markhovskaya (guanyadores de la medalla de plata en l'edició anterior) i Abril Catalán Ribolleda. Les medalles de plata les han aconseguit Yi Lu, Eulàlia Gaya Bretones i Esther Quintilla Gutiérrez. Les medalles de bronze s'han lliurat a Xingyi Chen, Valentina Sans Bayo i Júlia Borges de Villasante, i les mencions especials s'han atorgat a Laura Xiaopiao Sanz Lázaro i Bruna Vázquez Barrio.

El lliurament de premis ha tingut lloc a la Sala d'Actes de l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). Hi han participat la consellera d'Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya, Eva Menor; el rector de la UPC, Daniel Crespo; el rector de la UAB, Javier Lafuente; el degà de la Facultat de Ciències de la UAB, Juan Jesús Donaire; el degà de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la UB, Oriol Pujol; el degà de l’FME de la UPC, Jordi Guàrdia, i la presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, Montserrat Alsina.

També hi han pres part el director de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Miquel Gómez, i representants de l’Associació per la Promoció i Orientació del Talent en Matemàtica Avançada (APOTEMA). La jornada té el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología i de les empreses Aily Labs i Casio. L’acte ha estat presentat per la tiktoker catalana i presentadora de televisió Shalanazz.

Una exitosa iniciativa a la qual s’ha d'aplaudir i donar suport. És necessària la implicació de tots els instituts i el sector educatiu.

És d’agrair el suport de les famílies participants, però és necessari ajuntar més esforços de tota la societat per garantir un futur amb més paritat i oportunitats.

En hora bona a totes les participants i a les seves famílies, a totes les entitats que han fet possible aquesta interessant jornada. Des de Capital2020 tenim moltes ganes de seguir de prop aquestes iniciatives.

Em vull quedar amb una frase que vaig escoltar durant el discurs de Jordi Guardia, degà de l’FME de la UPC i no pel que ha dit sinó pel fet d'haver-ho dit en qualitat d’home, educador i davant d’un món de nenes que podrien canviar la història: “Tant de bo en un futur no molt llunyà, una de vosaltres sigui la meva successora en aquest càrrec...”

"Tant de bo algun dia no seguessin necessaris aquests articles, això significarà que el canvi ha arribat"

Reportatge fotogràfic........ 

Nota: Volem recordar-vos des de Capital2020, que ens podeu demanar el lliurament de les fotografies i vídeos que publiquem, amb una millor qualitat (pes original), perquè estan a la vostra disposició. O podeu escriure a "contacte" i fem la tramesa.

Imatge-portada: Aula i noies participants a l'Olímpiada del 15 de febrer, Oficina de Mitjans de Comunicació UPC
Imatges-interiors: Reportatge fotogràfic de Capital2020 /15 de febrer 2025 a l’esdeveniment.
Fonts: Societat Catalana de Matemàtiques /Redacció Capital2020/