L’escoltisme laic i català.....

  • Per part dels agrupaments escoltes

  • 50 anys deixant empremta a tot Catalunya

  • Celebració, avui 31 de maig de 2025

  • Des de les 10 del matí

  • Al Parc del Turonet

  • Cerdanyola del Vallès, Barcelona

L’acte tindrà lloc avui, dissabte 31 de maig, i aplegarà membres i exmembres de l’Associació, així com representants institucionals, en una jornada plena d’activitats i reconeixement a la tasca educativa i transformadora de l’escoltisme laic i català.

Sota el lema “Portem 50 anys deixant petjada”

Escoltes Catalans 50 anys

L’Associació reivindica amb aquesta festa final mig segle de compromís educatiu, transformació social i impacte local i global a través de l’escoltisme laic i català. L’esdeveniment vol reconèixer la tasca de totes les persones que han passat pels agrupaments i han contribuït, col·lectivament, a construir un projecte que avui continua viu, compromès i arrelat al territori.

Aquesta jornada posa el colofó a un curs ple d’activitats commemoratives arreu del país, organitzades pels agrupaments escoltes d’Escoltes Catalans. Cada vegueria ha celebrat el 50è amb actes propis, generant espais de trobada i memòria col·lectiva que han posat en valor la trajectòria de l’Associació des de l’impacte local. La festa del 31 de maig esdevé, així, el punt de trobada final de totes aquestes celebracions compartides.

Com declara Aina Milà, copresidenta d’Escoltes Catalans: “Aquest curs hem pogut trobar-nos en múltiples moments, posant al centre l’educació d’infants i joves i la implicació comunitària de l’escoltisme. En resum, hem seguit fent cau, hem celebrat conjuntament i hem marcat un pas més en el llarg camí d’Escoltes Catalans: som passat, present i futur. Gràcies a la implicació de caps, infants, joves i famílies, avui concloem aquesta gran celebració, reafirmant que la nostra tasca és essencial, imprescindible i vital per continuar creixent i construint una societat justa, lliure i equitativa”.

Durant el matí, infants i joves dels agrupaments escoltes, així com les seves famílies, podran gaudir d’activitats per unitats i xerrades a càrrec d’entitats externes especialitzades. A la tarda, a partir de les 15.30 h, tindrà lloc el parlament de cloenda, amb presència de membres de l’Associació, autoritats convidades i representants d’entitats del món social i cultural i de l'associacionisme juvenil i educatiu. La jornada acabarà amb un concert del grup Partiperes, grup creador de la cançó del “50è aniversari”, que s’ha convertit en l’himne de la celebració d’enguany.

Amb aquesta celebració, Escoltes Catalans reafirma la vigència i la força del seu projecte educatiu, amb la mirada posada als reptes de futur i amb la voluntat de seguir deixant petjada en la vida de milers d’infants i joves.

Escoltes Catalans 50 anys

Els agrupaments

L’agrupament és el punt de trobada d’infants i joves d’entre 6 i 18 anys. Està organitzat i dinamitzat per l’equip de caps, joves que de manera voluntària cada dissabte duen a terme activitats amb l’objectiu de crear un espai vivencial d’aprenentatge, iniciativa, companyerisme i llibertat.

Al llarg del curs, cada agrupament escolta desenvolupa el projecte educatiu basat en el mètode escolta i tenint en compte les seves necessitats, els seus interessos i l’entorn. L’equip de caps s’encarrega de definir i dur a terme aquest projecte educatiu a partir dels valors de l’escoltisme i amb el suport de l’Associació.

Actualment integren Escoltes Catalans 43 agrupaments escoltes. Estan repartits arreu del territori català, en sis vegueries: Baix Llobregat-Anoia, Barcelonès, Camp de Tarragona-Penedès, Lleida, Maresme i Vallès.

Escoltes Catalans 50 anys

Els valors

Són un moviment educatiu amb un projecte transformador. Contribueixen a l’educació d’infants i joves per tal de construir una societat més justa i lliure.

Creant una oportunitat de creixement i aprenentatges compartits entre iguals. Espais on infants i joves se senten protagonistes, còmodes i on gaudeixen d’autonomia per assegurar el seu desenvolupament individual i amb capacitat de participar activament i incidir en el seu entorn. En definitiva, una educació que contribueix a la transformació personal, col·lectiva i social.

El projecte educatiu es basa en el mètode escolta que pren com a referents els moviments de l’escoltisme i el guiatge mundials, i a través del qual treballem els següents valors:

  • Esforç
    Per vèncer la mandra, el conformisme, per prendre partit, avançar i no limitar-se.
  • Respecte i cura de la propia persona
    L’autoconeixement del cos i de la ment per poder desenvolupar-se lliures de tot patiment.
  • Respecte mutu
    Acollir i defensar la diversitat tot gaudint de formar part del grup, per relacionar-se amb el món de manera justa.
  • Sinceritat
    De paraula i de fets, de manera responsable amb una mateixa i amb les altres per tenir relacions sanes.
  • Honestedat
    Ser coherents amb la pròpia conducta, per evitar l’engany i les relacions de dependència i servitud.
  • Responsabilitat
    Fent-se càrrec de les motivacions i resultats dels propis actes, per evitar inèrcies i estar atentes a allò que fem.
  • Solidaritat
    Voluntària, conscient i activa. Per construir col·lectivament una societat justa i lliure.
  • Participació en la vida col·lectiva
    Activa i compromesa, sabent-se interdependents per créixer com a comunitat.
  • Estimar la natura
    Coneixent-la, protegint-la i sabent-la font de vida insubstituïble, per desescalar un ritme de vida autodestructiu.
  • Austeritat i generositat, alegria i optimisme
    Lluny de rigideses i frivolitats, amb consciència, per viure des de la resiliència.
  • Estima i interès pel país
    Com a vivència elemental d’un context col·lectiu. Comporta la implicació en la construcció nacional de manera oberta i no excloent.
  • Compromís
    Actitud lliure i conscient que és motor de millora i esforç per a la superació d’una mateixa, amb el grup i la societat.

Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge (FCEG)

Per finalitzar, és important conèixer que “Escoltes Catalans” és part de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge (FCEG), entitat associativa que es va constituir l’any 1977 agrupant les associacions escoltes i guies existents a Catalunya, que actualment són: Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG), Escoltes Catalans (EC) i Acció Escolta de Catalunya (AEC).

La FCEG és el projecte d’escoltisme i guiatge del país, present arreu del territori català, i que implica directament a més de 20.000 infants i joves, 4.000 dels quals són els i les caps, responsables i líders d’aquest gran projecte educatiu. La FCEG compta amb 200 agrupaments, més de 15.000 famílies implicades.

A través de la FCEG els agrupaments escoltes i guies també adquireixen una dimensió internacional formant part i participant de l’Organització Mundial del Moviment Escolta (WOSM) i l’Associació Mundial de Noies Escoltes i Noies Guies (WAGGGS) amb presència a més de 160 països i amb més de 50 milions de membres arreu del món.

Escoltes Catalans 50 anys

Imatge-portada: Infants i joves d’Escoltes Catalans durant trobada.
Font i Imatges: Escoltes Catalans/ Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge.