Tradicions del poble des del segle XIX....
-
La picaresca, sàtira i el teatre
-
Amb identitat pròpia a partir del 1845
-
Torna al carrer el 28 de juliol 2022
-
Aplaudit, prohibit, rebutjat o criticat.
-
Es representa documentadament per més de 170 anys
-
Ara per al Grup de Teatre Inestables
Ahir, 28 de juliol, el Grup de Teatre Inestables, va realitzar amb força èxit entre el públic assistent, tres presentacions picaresques, satíriques-teatrals a diversos carrers i places de la vila del Vendrell, com a part del “Dia del gos” i clausura de la Festa de Santa Anna 2022.
He de confessar que és la primera vegada que assisteixo aquesta presentació al carrer i, per tant, em va vindre la curiositat per conèixer l'origen i motivació de l'obra i els actors, més enllà de les generalitats com la tradició i comentaris d'uns i altres.
El Grup de Teatre Inestable
Es va formar l'any 1988, amb la intenció de continuar fent teatre, amb un grup reduït de persones, en finalitzar la temporada dels Pastorets Musicals del Vendrell, actualment Pastorets del Vendrell.
El Grup va ser format originalment per 9 persones amb ganes de fer teatre, amb el màxim interès i seriositat en els assajos, la posada en escena i en l'execució de les obres. No és un grup molt prolífic pel que fa a muntatge d'obres, ja que les moltes altres activitats de la majoria dels membres i les col·laboracions amb altres agrupacions culturals i diferents activitats teatrals, dificulta la mateixa activitat del grup com a tal.
La "Inestabilitat" del Grup, és la forma d'actuació que en un principi varen determinar, no volien lligar-se a cap institució local del Vendrell i volíen que el director del Grup pogués triar lliurement a les persones que col·laboressin en els posteriors muntatges, sense estar lligat als membres d'obres anteriors. D'aquesta manera no es condicionava un possible muntatge per la quantitat d'integrants de l'anterior.
Han interpretat diverses obres de teatre com: Al menys no és nadal, Terra Baixa explicada per la Nuri, Cal dir-ho?, Trifulkes de la Katalana Tribu, Les noces de Fígaro, L'Home, la Bèstia i la Virtut, Peer Gynt, Maria Rosa, Isabel, tres carabel·les i un embolicador, Aquí hi ha mullader, Elisabet i Maria, La meva Ismènia, Fe de rates o aquest "Ball de Malcasats".
El ball, origen, comicitat i sàtira
El Ball de Malcasats és una de les representacions que gaudiren de més popularitat al Gran Penedès del segle XIX. Es tracta d'un ball parlat, impropi per la seva estructura, escrit en català i de temàtica còmica-satírica, accentuada encara més per la intervenció fins fa pocs anys en exclusiva per actors masculins. Apareix documentada amb identitat pròpia a partir del 1845, i en concret a les festes de Santa Anna del Vendrell. La darrera activitat de representacions d'aquest gènere, amb parelles asexuades, data del 191O en aquesta mateixa vila.
Per les característiques del guió original, els canvis i la improvisació de cada presentació, fins i tot la dedicatòria crítica o burlesca a les autoritats del moment, hi ha hagut espais a on la representació han sigut prohibides o censurades. Un cas concret és de l'any 1876 a on l'Ajuntament del Vendrell dicta una prohibició perquè el ball no actués.
Els personatges han anat canviant amb el pas dels anys, si bé quasi sembla s'han mantingut ....el batlle, el vicari, l'agutzil, el gitano, la gitana, el mariner, la marinera, el cavaller, el batife, el notari, el pagès, la pagesa, la dama, el sabater, la sabatera i els músics.
Finalment, és complicat atribuir l'autoria del Ball de Malcasats, ara bé, sembla que segons la documentació examinada i comparada entre diversos manuscrits de l'època, segons Salvador Arroyo, la més probable és que l'autor sigui Marc Fusté i Pau Trenchs, no és fruit d'un caprici, sinó que deriva d'un estudi comparatiu entre el text del ball de 1887 i d'altres textos explícitament signats per Marc.
Comentaris
Tinc clar que les presentacions d'ahir, les van gaudir una bona quantitat d'espectadors a peu dret, al carrer com fa segle i mig, escoltant, rient i aplaudint en els espais que ho permetien els parlaments d'uns i altres, oferts per una vintena d'actors i músics. Parlaments que van anar des de la sexualitat i infidelitats de les parelles, com els clams d'autoritats al poble, i especialment del poble a les autoritats, la foscor d'accions del vicari, les mans llargues i corruptes dels representants polítics i fins i tot la relació de cada membre i activitat de la comunitat vendrellenca.