Escoles transformen la seva biblioteca…..

  • Com 15 escoles ho han fet 

  • Escoles públiques referents 

  • Transformació BiblioTech 

  • Descobrir els recursos i aprenentatges 

  • Espais dinàmics i enriquidors 

  • Guia BiblioTech -DESCARREGA PDF AQUÍ-

Segurament t’han fet callar algun cop a la biblioteca. I és normal, ja que en una societat híper-connectada i sorollosa com la que vivim, preservar aquests oasis de pau és imprescindible! Ara bé, sabem que les biblioteques poden ser molt més. I poden passar moltes més coses. Especialment a l’escola, on la biblioteca escolar esdevé un centre neuràlgic d’aprenentatges i socialització.

“Les biblioteques escolars han de ser el cor de les transformacions educatives actuals,
espais contemporanis i vibrants de lectura i experimentació”

La Fundació Bofill ha impulsat BiblioTech per capgirar les percepcions que sovint han limitat l’ideari col·lectiu entorn biblioteques escolars, perquè esdevinguin espais dinàmics i enriquidors, nodes de cultura i d’usos digitals empoderadors per a tots els infants i joves.

Fins ara, 15 escoles públiques referents s’han atrevit a reimaginar-se, reivindicant el seu rol imprescindible d’equitat i transformació educativa i enderrocant aquests bibliomites.

Gràcies a elles, hem descobert que la biblioteca escolar ha de ser un espai connectat amb la vida i la comunitat. Un racó de pensament crític des d’on entendre el món per qüestionar-lo i també canviar-lo. Un còctel on el plaer lector barreja bé amb les noves tecnologies.

La experiencia de transformar la biblioteca escolar

15 escoles han integrat tecnologia, robòtica i activitats creatives per fomentar un aprenentatge inclusiu i innovador, oferint espais dinàmics per a tota la comunitat educativa.

“A Catalunya, només el 58% dels centres públics disposen
d’una biblioteca escolar, quan el 2015 eren el 79%”

Aquesta aventura s’atura per reflexionar, per gaudir de l’estiu i per continuar inspirant a tots els centres que s’hi sentin cridats el curs vinent. Però, com em consta que sovint ens llegiu durant les vacances, us animem a descobrir els recursos i aprenentatges a través de la Guia BiblioTech, per inspirar-vos a reimaginar la vostra Biblioteca Escolar.

Les claus del model: la guia BiblioTech

La proposta del model BiblioTech planteja que la BE ha de generar oportunitats per a l’alumnat i per tota la comunitat educativa: Transformar-la cap a un model Bibliotech significa posar en el centre del canvi les oportunitats educatives per a tots els infants i joves.

Tot això, sobre 5 principis clau que responen a una pregunta: “Què ha de ser una biblioteca escolar avui?”
1. Qualitat: Un espai enriquidor per al desenvolupament de competències clau entre l’alumnat, que proporcioni recursos als docents per a l’actualització de les pràctiques educatives.
2. Equitat: Un espai que contribueixi a minimitzar les bretxes socials i digitals, gràcies al seu paper clau en proporcionar accés equitatiu dels recursos i materials.
3. Comunitat: Un espai que reforci els llaços comunitaris donant suport integral per al desenvolupament dels infants, a través de la participació de les famílies i la comunitat escolar.
4. Creativitat: Un espai per promoure un aprenentatge basat el descobriment i en la resolució de problemes reals on l’alumnat és el protagonista actiu.
5. Actualitat: Un espai on l’alumnat adquireixi diverses formes d’alfabetització, fomentant l’anàlisi, la reflexió i el pensament crític, facilitant la comprensió del món actual.

La experiencia de transformar la biblioteca escolar

Les experiències BiblioTech a 15 escoles

Aquest curs, 15 escoles públiques han entomat el repte de reimaginar la seva biblioteca escolar a través de BiblioTech, un programa pilot que vol revitalitzar-ne l’ideari col·lectiu, reivindicant el seu rol imprescindible de palanca per l’equitat i la transformació educativa.

Són 15 escoles pioneres que han transformat les seves biblioteques i han integrat tecnologia, robòtica i activitats creatives per fomentar un aprenentatge inclusiu i innovador. Amb l’objectiu principal de reduir les desigualtats socioeconòmiques i culturals i oferint espais dinàmics per a tota la comunitat educativa.

Escoles que s’han preguntat què ha de ser una biblioteca escolar avui i han posat en marxa un nou model que respongui a les seves necessitats.

No et perdis els seus projectes, els reptes que han enfrontat, com ha estat el procés i les oportunitats de canvi que han generat!

1. Escola Àgora de Barcelona
L'escola Àgora ha renovat la seva biblioteca integrant tecnologia i aprenentatges experiencials. Ofereix activitats com booktrailers, tallers de Scratch, pòdcasts, i projectes de robòtica, i fomenta la participació comunitària amb contacontes i lectures en diverses llengües.

La transformació busca crear un entorn educatiu dinàmic, flexible i inclusiu, on l'alumnat pugui desenvolupar el pensament crític i la creativitat. Descobreix-ne més. 

La experiencia de transformar la biblioteca escolar "agora"

2. Escola Brasil de Barcelona
Compromesa amb l'aprenentatge integral i inclusiu, l’Escola Brasil ha transformat la seva biblioteca per abordar desigualtats socioeconòmiques i culturals. Combina literatura, robòtica i experimentació per crear un espai dinàmic i creatiu, obert a la comunitat escolar i les famílies.

L'objectiu és fomentar la lectura, la innovació, i la participació, convertint la biblioteca en un lloc polivalent i inspirador. Descobreix-ne més.

3. Escola Carles III de La Ràpita
L'escola Carles III ha revitalitzat la seva biblioteca amb l'objectiu de minvar les bretxes socials i digitals, integrant tecnologia i robòtica amb la literatura i creant un espai dinàmic i acollidor per l'alumnat.

El projecte ha renovat el catàleg de la biblioteca, fomentant un entorn equitatiu i innovador que combina competències lectores i computacionals, i despertant l'interès de la comunitat educativa. Descobreix-ne més.

4. Escola Cassià Costal de Girona
L'escola Cassià Costal ha renovat la seva biblioteca amb una transformació que inclou un estudi de ràdio, gravació amb croma, i espais per a robòtica. S'han enriquit els recursos literaris i documentals, i la ràdio escolar és una nova iniciativa destacada que involucra tot l'alumnat en la creació de continguts.

El projecte fomenta la creativitat i la col·laboració, creant una biblioteca dinàmica i connectada amb la comunitat educativa i local. Descobreix-ne més.

5. Institut-Escola Daniel Mangrané de Jesús (Tortosa)
Un projecte que integra la programació, la robòtica, i altres disciplines, amb la participació activa de tota la comunitat educativa. La biblioteca de l’Institut-Escola Daniel Mangrané s’ha transformat en un centre d’innovació.

Un espai multifuncional per a la creació i l'aprenentatge, destacant la implicació de l'alumnat en el redisseny i les activitats relacionades amb la lectura i la tecnologia. Descobreix-ne més. 

6. Escola Doctor Alberich i Casas a Reus
Transformant les aules en laboratoris de descobriment, l’Escola Doctor Alberich i Casas ha integrat la tecnologia en el seu procés educatiu. Han creat una nova biblioteca que serveix com a espai de trobada i innovació.

S'hi realitzen activitats com ràdio, cinema i programació amb robòtica, buscant garantir l'equitat educativa i l'accés a la informació per a tot l'alumnat. Descobreix-ne més.

7. Escola Enric Farreny de Lleida
L’Escola Enric Farreny destaca pel compromís del centre amb la diversitat cultural, el plurilingüisme i la intercomprensió. Amb una ànima innovadora, l'escola promou l'aprenentatge actiu, la creativitat i la tecnologia, fusionant la literatura i la robòtica.

La biblioteca escolar esdevé un espai multifuncional, fomentant projectes com Bibliooikos per garantir l'equitat educativa, i les activitats inclouen la participació de famílies, auxiliars de conversa, i projectes tecnològics, creant un laboratori d'experimentació educativa. Descobreix-ne més.  

8. Escola Jacint Verdaguer de Castelldefels
L’Escola Jacint Verdaguer de Castelldefels ha integrat la tecnologia i la creativitat en el seu projecte educatiu. La biblioteca, que estava en desús, s'ha transformat en el cor de l'escola, convertint-se en un espai per a l'aprenentatge interactiu i el treball per projectes.

Es fomenten activitats com la robòtica, la tecnologia i la lectura, amb la participació activa de les famílies i la comunitat educativa. Descobreix-ne més. 

9. Escola La Mercè de Tortosa
La transformació de la biblioteca de l'Escola La Mercè de Tortosa l’ha convertit en un centre vibrant d'aprenentatge i innovació.

L'espai, inicialment remodelat amb noves cadires, taules i pintures, ha esdevingut un epicentre de recursos d'aprenentatge amb zones multialfabetitzadores i activitats com robòtica, pòcast, i gravacions amb Croma.

El projecte busca promoure l'equitat digital, el pensament crític i la creativitat en l'alumnat. Descobreix-ne més. 

La experiencia de transformar la biblioteca escolar "carlosIII"

10. Escola Marià Fortuny de Reus
La biblioteca escolar s’ha convertit en un espai dinàmic que integra tecnología, benestar emocional i aprenentatge actiu. El projecte de l’Escola Marià Fortuny inclou la renovació de l'espai i la implicació de l'alumnat i les famílies en activitats com robòtica i catalogació de llibres.

La biblioteca esdevé un centre d'unió de diverses iniciatives educatives, impulsant la creativitat i la col·laboració. Descobreix-ne més. 

11. Escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès
L’escola Mas i Perera ha renovat la biblioteca, incorporant tecnologies avançades i robòtica, i promovent l'alfabetització mediàtica i informacional, esdevenint una font d’inspiració per a tota la comunitat educativa.

El projecte busca generar igualtat d'oportunitats i fomentar l'aprenentatge actiu i la creativitat. Descobreix-ne més

12. Escola Montessori de Rubí
L’Escola Montessori ha renovat el fons literari, incorporat nou mobiliari i reestructurat espais per promoure la lectura i la trobada. El projecte ha involucrat tota la comunitat educativa, impulsant una cultura de col·laboració i pensament crític.

S'ha adoptat un enfocament STEAM, integrant la biblioteca amb els tallers del centre i establint ponts amb altres institucions per compartir coneixement. Descobreix-ne més. 

13. Escola Orlandai de Barcelona
L'Escola Orlandai de Barcelona descriu com la seva biblioteca Mata Mata ha evolucionat gràcies al projecte BiblioTech: s'ha transformat en un centre vibrant d'innovació i equitat digital, integrant tecnologia, robòtica i metodologies innovadores.

L'espai promou la creativitat, la investigació i l'alfabetització mediàtica, connectant tota la comunitat educativa i oferint noves oportunitats d'aprenentatge. Descobreix-ne més. 

14. Escola Pompeu Fabra de Reus
Aquesta escola ha renovat la seva biblioteca enfocant-se en la innovació i el descobriment per reduir les desigualtats socioeconòmiques i culturals. La nova biblioteca de l’Escola Pompeu Fabra inclou llibres, activitats de robòtica, audiovisuals, videojocs, jocs de taula, exposicions i reptes d'experimentació.

La transformació ha creat sinergies entre diferents àrees de coneixement i edats, promovent un esperit comunitari i oportunitats educatives. Descobreix-ne més. 

15. Escola Torrent d'en Melis a Barcelona
L'escola Torrent d'en Melis ha renovat la seva biblioteca, convertint-la en un centre d'aprenentatge i comunitat que combina literatura i tecnologia per fomentar la imaginació i la ciència. A través de nous recursos literaris i tecnològics, la biblioteca s'ha convertit en un espai inclusiu on es valoren totes les veus culturals.

L'escola continua treballant per contagiar aquesta passió a tot el claustre, somiant en gran i obrint les portes de la biblioteca a tota la comunitat educativa. Descobreix-ne més. 

Aquests són exemples inspiradors de com les biblioteques escolars poden evolucionar per oferir noves oportunitats d'aprenentatge i creixement per a tota la comunitat educativa.

La experiencia de transformar la biblioteca escolar

Imatge-portada: Biblioteca de Catalunya
Font i Imatges: Fundació Bofill