Fomentar la docència........

  • La passió per l'ensenyament

  • Una vocació i una professió

  • Els futurs docents

  • Escassetat en l'àrea de matemàtiques

  • Problemàtica en la comunitat educativa

La docència al nostre país presenta des de fa uns anys una problemàtica, fins fa poc desconeguda, però que ja ressona pels passadissos de tota la comunitat educativa. Es tracta de l'escassetat de docents, especialment en l'àrea de matemàtiques. De fet, en 2023, segons l'Informe Mundial sobre el Personal Docent, més de 700 places de professor de Matemàtiques van quedar sense cobrir, un reflex de la precarietat i la desatenció que afecta el sector.

A més, més del 20% dels docents treballen amb contractes temporals, una xifra que es dispara entre els menors de 30 anys, generant una sensació d'inestabilitat que afecta no sols la seva carrera, sinó també al seu benestar.

Aquesta situació, a la qual ningú sembla saber com posar-li remei, s'agreuja dia a dia, i és motiu de preocupació per a tot el sector, perquè, sense professors, o amb professors sobresaturats, l'educació entra en fallida i els primers afectats són els alumnes.

“Els docents que necessitem per a l'educació que volem”

Dels numeros a la pissarra-professors-matemàtiques

En gran manera, la situació actual té el seu origen en un factor determinant: la falta d'inversió i de recursos econòmics destinats a l'educació. Fins fa poc, els estudiants universitaris de matemàtiques tenien sortides laborals bastant limitades, com la docència o la recerca. No obstant això, la realitat ha canviat significativament. Des de business analytics fins a perfils dedicats a la intel·ligència artificial, en un món regit per la tecnologia i els algorismes, les oportunitats són gairebé infinites… i això ho saben les empreses.

El més comú és que les multinacionals reclutin a estudiants de matemàtiques quan estan arribant al final dels seus estudis, oferint-los oportunitats professionals i personals amb les quals la docència no pot competir: un gran salari.

És comprensible que molts prefereixin un camí més rendible que l'ensenyament. El problema sorgeix quan aquesta lliure elecció es fa norma, fet que evidencia la manca estructural amb la qual molts d'ells es topen i fa que l'educació entri en col·lapse.

L'escassetat de docents de matemàtiques no es redueix únicament a la falta de vocació; reflecteix, en gran manera, un model educatiu que no s'adapta a les noves realitats del mercat laboral. Mentre les empreses tecnològiques ofereixen carreres atractives i ben remunerades per als matemàtics, l'ensenyament continua funcionant baix esquemes tradicionals que no contemplen la flexibilitat, la formació pràctica contínua ni els incentius adequats.

Dels numeros a la pissarra-professors-matemàtiques

Així, fins i tot aquells que decideixen exercir com a docents s'enfronten a un sistema que no garanteix que arribin prou preparats a les aules, amb escassa experiència pràctica i poques oportunitats de desenvolupament professional. En conseqüència, la docència es converteix en un camí arriscat i poc motivador, i l'educació dels joves queda atrapada en un cercle en el qual la formació de qualitat depèn dels qui, sovint, arriben amb recursos limitats per a ensenyar.

Enfront d'aquest escenari, part de la solució passa per un canvi d'enfocament radical: formar als futurs professors des de dins, de la mateixa manera que es fa amb els alumnes. Si s'establís un mètode unificat i sòlid per a preparar als docents, Espanya podria encapçalar una revolució en la formació del professorat i avançar com un país que aposta decididament per l'educació integral.

En cas contrari, correm el risc que, en plena era de la intel·ligència artificial, els docents de matemàtiques acabin sent els pitjor formats de la història, malgastant així una oportunitat històrica de transformar i enfortir el nostre sistema educatiu.

“El repte és majúscul, generacional, i la seva solució
ha de partir del reconeixement del problema i les seves causes”

Ha quedat constatat que existeix una falta de professors, especialment de matemàtiques, sabem les raons que hi ha darrere d'això, ara és moment de prendre mesures ambicioses que posin al docent en el centre. En cas contrari, aquesta situació acabarà repercutint directament en la qualitat de l'educació que reben els nostres alumnes.

Accés a l'Informe Mundial sobre el Personal Docent -PDF AQUÍ-

Dels numeros a la pissarra-professors-matemàtiques

Imatge-portada: Aula-Kenny-eliason-1-aA2Fadydc-unsplash
Imatges-interiors: (1)Antonio Barbeito/(2)headway-5QgIuuBxKwM-unsplash/
Fonts: Antonio Barbeito-CEO i fundador de mundoestudiante/UNESCO-Informe 2025