Els neozelandesos campions......

  • Amb l’embarcació 

  • Emirates Team New Zealand 

  • A la final d’aquest 25 d'agost 2024 

  • Últim dia competició 

  • De la Louis Vuitron Regata Preliminar 

  • Port de Barcelona, Catalunya

Ahir, el sol es va pondre a Barcelona després d’una memorable “Louis Vuitton Regata Preliminar”, on el campió “Emirates Team New Zealand” ha dutxat de xampany a tot l’equip després d’una apassionant i èpica batalla amb Luna Rossa Prada Pirelli. Sens dubte, a l’encontre de la regata, hem vist un match-racing del més alt nivell amb els millors timoners d’ambdós equips enfrontats en una regata on no hi ha hagut pietat des de l’inici. Emocionant, absorbent, ha sigut simplement brillant i un gran anunci per la Louis Vuitton Cup que comença el 29 d’agost.

Emirates Team New Zealand guanya la Louis Vuitton

Peter Burling, patró de l’Emirates Team New Zealand, estava comprensiblement encantat amb la victòria i ha descrit com ha sigut a bord: "Hem tingut alguns problemes amb el vaixell, però hem tingut sort durant l’àrea de sortida i hem aconseguit una penalització sobre ells. M’ha sorprès que la segona penalització s'anul·lés, ja que ells seguien per davant nostre, però mantenir-nos ferms i passar-los a partir d’allà ha sigut molt satisfactori."

I Burling ha afegit: "Esperàvem que fos ajustada i hem lluitat per trobar les rolades, però havia de ser una regata molt ajustada. Es tracta d’encertar els marges i navegar als llocs adequats. Crec que estàvem una mica frustrats de com hem navegat avui, però hi ha molt per revisar i analitzar després."

A part de la final, també hem tingut tres regates d’alta qualitat amb els sis equips en acció i un canvi de temps cap a un vent d’est/sud-est, que ha portat molta onada. Hem vist molts avançaments i l’equip New York Yacht Club American Magic ha deixat clares les seves intencions.

Tom Slingsby i Paul Goodison, navegant amb el "Patriot", han viscut la seva primera derrota de la regata juntament amb Emirates Team New Zealand en una impressionant mostra de velocitat, tàctica i de tècnica. Avui, els americans han sigut d’un altre món, però amb la seva plaça assegurada a la final amb el 100% de les victòries fins avui, els kiwis no ho han viscut amb pànic.

Paul Goodison, timoner de babord del Patriot, està satisfet amb la victòria, però l’ha contextualitzat: “La navegació d’avui ha sigut molt satisfactòria. Vam estar molt decebuts ahir de perdre'ns la regata contra els francesos, així que sortir a guanyar avui ha sigut fantàstic. És especialment satisfactori amb les condicions d’avui, que esperem veure més durant la competició. Poder rendir bé amb aquestes condicions i navegar bé en equip és una enorme victòria per tots."

Emirates Team New Zealand guanya la Louis Vuitton preliminar

El patró i president d’operacions de navegació del NYYC American Magic, Terry Hutchinson, ha arribat a terra satisfet amb la victòria contra Emirates Team New Zealand, però molt centrat en els reptes que venen: "La forma en què han navegat els nois avui ha sigut molt consistent i tot el que hem parlat, així que tenim una corba d’aprenentatge pràcticament vertical amb millores i és molt encoratjador perquè es veu el potencial del Patriot i de tot l’equip. Hem de continuar avançant i ajuntant les peces… És difícil no estar content, però, així i tot, hem quedat tercers, així que si guanyes un parell de batalles, però no guanyes la guerra, has de tenir en compte el panorama general, i crec que això és el que farem."

Per la resta, hem vist una regata fantàstica entre Luna Rossa Prada Pirelli i Alinghi Red Bull Racing amb el jove equip suís guanyant avantatge d’hora gràcies a les penalitzacions a l’altre equip. Liderar en situacions de pressió és difícil, i els suïssos han cedit el seu avantatge per problemes de control del vaixell i errors tàctics dels quals, sens dubte, aprendran, mentre els italians asseguraven la seva victòria.

Emirates Team New Zealand guanya la Louis Vuitton preliminar

Arnaud Psarofaghis, patró de l’Alinghi Red Bull Racing, ha descrit un dels moments clau de la regata: "Durant l’empopada, hem perdut el timó quan hem sortit de la trabujada. No sabem gaire bé què ha passat perquè després el vaixell ha tornat a funcionar bastant bé. Hem de revisar les dades, però pot ser que allà hàgim forçat massa. Ha estat una gran lluita amb Luna Rossa. Continuàvem intentant allunyar-los, però ells continuaven remuntant. Ha estat una regata dura i els nois de les bicis han fet una gran feina, perquè avui hem forçat molt el consum de la potència."

Per a INEOS Britannia i Orient Express Racing, ambdós equips arribaven al dia d’avui amb alguna cosa per demostrar i un punt per guanyar. La pressió s’ha fet sentir en ambdós equips i els primers errors han donat avantatge als francesos, però l’equip britànic de Sir Ben Ainslie ha mantingut la pressió i ha anat guanyant terreny fins a aconseguir un avantatge que ja no ha abandonat.

El copilot d’Ainslie, Dylan Fletcher, que va ser nomenat membre de l’equip de regates just abans de l’esdeveniment, ha comentat: "Crec que ha estat un dia fantàstic de regates per tota la flota, hem vist regates emocionants, bons avançaments i hem tingut una regata una mica dura amb els francesos, però crec que una vegada que hem trobat el nostre ritme, hem decidit anar al màxim i hi ha molta feina per fer d’aquí al Round Robin i de cara al futur, però estem intentant estar en aquesta trajectòria empinada per ser al lloc correcte que necessitem per guanyar al final."

La copa Louis Vuitton preliminar guanyada per Emirates Team New Zealand

Per en Kevin Peponnet, timoner de l’Orient Express Racing, ha estat un altre dia d’èxits i frustracions, en el que l’equip ha rendit a un bon nivell durant cinc etapes amb condicions complicades: "Hi ha hagut moltes coses bones, però hem comès alguns errors durant la zona de sortida i en l’elecció del floc; estàvem tenint problemes i necessitàvem una mica d’entrenament amb un floc inferior, així que treballarem en això, però sí, hem tingut una gran lluita contra els britànics, ha estat una bona derrota.”

La darrera regata del dia, la final de la Louis Vuitton Regata Preliminar, ha estat un clàssic. Ha estat una regata de foiling del més alt nivell, on les regles s’han posat a prova des del principi amb una acció vaixell contra vaixell molt renyida durant tota la regata. Emirates Team New Zealand s’ha imposat, buscant bé la pressió durant l’últim tram fins a l’arribada, però Luna Rossa Prada Pirelli ha tingut una actuació excel·lent.

Francesco Bruni, timoner de l’equip, ha acceptat part de la culpa per la derrota: "Ha estat dolorós perdre aquesta regata, hem lluitat molt i ho sento molt per tot l’equip perquè òbviament part d’aquestes penalitzacions es deuen als errors que he comès jo. Hem de revisar a fons tota la situació perquè tenim pantalles molt petites on és molt difícil jutjar si la penalització era per tu o pel teu rival. Em trec el barret davant de Nova Zelanda, una gran regata, però estic molt orgullós del meu equip. Crec que tenim un gran vaixell, un gran equip, un gran equip de regates, i crec que serà una America's Cup molt interessant."

El trofeu de la Louis Vuitton Regata Preliminar va estar entregada a l’Emirates Team New Zealand pel navegant local de patí català Dani A. Pich, a l’escenari principal del Race Village Oficial del Moll de la Fusta al Port Vell. Les cortines es tanquen davant d’una espectacular regata que ha revelat moltes coses.

"Totes les mirades estan posades a la Louis Vuitton Cup,
que comença dijous 29 d’agost, on cada prova i cada punt compten"
La Louis Vuitton 37a America's Cup està a punt de posar-se seriosa.

Emirates Team New Zealand guanya la Louis Vuitton preliminar

Imatge-portada: Cartell per als guanyadors Emirates Team New Zealand
Font i Imatges: ACE (America’s Cup Event) Barcelona S.L./ 37th America’s Cup in Barcelona