En l'article anterior esmentàvem que quan comenci a normalitzar-se la situació actual, el turisme internacional tornarà a ressorgir.....
per la qual cosa en la nostra opinió cal preparar-se perquè la competència en els mercats emissors per la captació de turistes s'incrementarà enormement.
Pensem que la pandèmia ha donat temps suficient per a això i que s'ha aprofitat l'oportunitat, perquè del resultat de la gestió de Màrqueting a la captació de turistes, dependrà l'èxit o el fracàs de l'Organisme de Turisme en la conducció del sector. Si no es va aprofitar l'oportunitat, caldrà reveure la capacitat de l'organització de Màrqueting de l'Organisme, de la qual cosa ens ocupem en aquest article.
Article previ: https://www.capital2020.cat/ca/seccions/turisme-3/206-marqueting-estrategic-turisme
Estructura orgànic funcional de l'Organisme de Turisme
Tot i que es tracta d'un tema del qual ja ens hem referit, creiem convenient recordar que els principis de l'administració científica indiquen que tota organització ha d’estructurar-se en funció dels objectius pels quals té raó de ser. Concretament els propòsits per als quals va ser creat.
Tenint en compte aquests principis esmentem que un organisme Oficial de Turisme centralitzat no requereix més que una organització de tipus funcional, coneguda com de línia-Staff. On cada òrgan que la conformen depèn d'una única autoritat superior, que compti amb un Staff depenent de la màxima autoritat superior, es digui aquesta Ministre o Secretari de Turisme, i amb dues unitats operatives específiques, que d'ara endavant anomenarem departaments, que s'encarreguin de les activitats per les quals va ser creat, conegudes com a unitats fi; una de Desenvolupament de les facilitats i dels Serveis Turístics, i una altra de les activitats de Màrqueting i Promoció Turística per a la captació de la demanda.
Organització que ha de disposar a més amb dos òrgans auxiliars de caràcter honorari adscrits a l'esmentada autoritat superior, a saber; un Consell Nacional de Turisme per a assessorament i consulta, i una Comissió Intergovernamental per a la coordinació de la Política Turística amb els diferents nivells de govern en l'àmbit nacional.
En aquest tipus d'organització, pel que fa a Staff es prenen les decisions estratègiques del sector i s'elabora el Pla Estratègic de Desenvolupament Turístic, el qual es tradueix en plans i programes d'acció, els quals són implementats en el nivell operatiu per les unitats anteriorment esmentades.
Finalment direm que, com tota dependència administrativa del sector públic, l'organisme de Turisme ha de comptar amb el suport d'una unitat que l'assisteixi en els assumptes d'Administració i Finances, que s'encarregui dels aspectes Comptables, l'Administració del Personal i de Proveïment. No es tracta per tant d'una unitat operativa per la qual té raó de ser el referit organisme de Turisme, sinó d'una unitat de suport administratiu perquè aquest pugui complir la seva comesa, comú a tot òrgan de Administració Pública.
Vista llavors l'estructura organitzacional que, a parer nostre, hauria d’adoptar l'organisme oficial de Turisme, vegem ara l'organització interna del Departament de Màrqueting i Promoció Turística per al desenvolupament de les seves activitats..
Organització del Departament de Màrqueting i Promoció Turística
Des del nostre punt de vista, l'organització interna de el Departament de Màrqueting i Promoció Turística de l'organisme oficial de Turisme, no requereix més que tres unitats específiques, dependents del Director del Departament esmentat, les quals s'ocupin de les següents funcions específiques, és a dir; el Sistema d'Informació de Màrqueting (SIM), la Coordinació Operativa del Pla de Màrqueting, i la Promoció Turística Institucional.
En aquest esquema organitzacional el director del Departament de Màrqueting i Promoció Turística, assessorat per l'encarregat del Sistema d'Informació de Màrqueting, i dels encarregats de les altres dues unitats internes, ha d'elaborar el Pla Estratègic de Màrqueting per al mitjà i llarg termini, el qual ha de ser plasmat i implementat en Plans i Programes d'Execució Anual, per les unitats de Coordinació Operativa de Màrqueting i la de Promoció Turística a què féssim menció.
Pel que fa al Control Operacional de les accions dutes a terme en els mercats, i la corresponent avaluació dels seus resultats, aquests han de ser efectuat per la unitat s'encarrega del Sistema d'Informació de Màrqueting, la qual ha de verificar el compliment dels objectius fixats per a aquestes,, i vigilar a més, la marxa de les accions tendents a la consecució dels objectius establerts en el Pla Estratègic de Màrqueting, informació que elevarà al Director del Departament per a les mesures que s'estimin pertinents.
Competencia profesional del personal del departamento
Finalment direm que atès que es tracta d'una de les finalitats per les quals té raó de ser l'organisme oficial de Turisme, si no a més, pel caràcter tècnic que té el referit Departament, aquest requereix que el personal que s'assigni a la mateixa tingui un alt nivell d'especialitat en cadascun dels camps en què han d'actuar. Personal que comptin amb els coneixements i l'experiència necessària per a un bon acompliment en les seves funcions.
Tanmateix cal dir que, sens dubte, el que ha de posseir major competència professional és el mateix director de Departament, ja que és el que ha de tenir sòlids coneixements i àmplia experiència per poder gestionar la interrelació existent entre els dos nivells de Màrqueting a la seva gestió; l’Estratègic i l’Operacional.
Des del nostre punt de vista, no és per tant un càrrec que pugui ocupar una persona mancada de capacitat per dirigir el Departament. Pel que, encara que ja ho esmentem no està de més repetir-ho una vegada més, de l'exercici de la Gestió de Màrqueting, dependrà l'èxit o el fracàs de l'Organisme de Turisme en la conducció de l'activitat.
No ens podem enganyar, si el Departament de Màrqueting no té capacitat per captar els fluxos de turistes en els mercats emissors internacionals, difícilment podrà el país rebre els beneficis que van donar origen a la incorporació del turisme a les activitats de l'administració pública. Pel que pensem que el citat Departament no pot, ni ha de quedar en mans d'inexperts.