El Turisme, implicacions en diversos sectors i activitats…..

  • Què significa el turisme per a la societat?

  • Com contribueix en seu benestar?

  • Precisions entorn de la conceptualització del turisme, i

  • La Veracitat dels reports estadístics

Donat el caràcter complex del turisme, el qual té implicacions en diversos sectors i activitats en el desenvolupament econòmic i social de la societat, existeixen diferents conceptualitzacions del mateix en funció de la visualització particular que tenen les diferents disciplines en les quals és objecte d'estudi, o bé, pels conceptes que tenen del mateix alguns sectors involucrats en el seu desenvolupament.

No hi ha dubtes que aquests estudis i conceptes han permès conèixer importants aspectes particulars de l'activitat, però ha de dir-se que els mateixos no donen resposta a dos grans interrogants, a saber: Què significa el turisme per a la societat?, i Com contribueix est al seu benestar?, i per això a continuació tractarem de donar resposta a aquestes interrogants conceptualitzant el turisme des del punt de vista científic, i expressar la nostra opinió sobre la falta de veracitat dels reports estadístics que es brinden sobre el moviment de turistes, tant en l'àmbit nacional com internacional..

Conceptualització del turisme

Els detallats estudis científics disponibles sobre el turisme han permès saber que el turisme com a activitat és en realitat “Una manifestació de la conducta social que té lloc en el temps lliure i, com a tal, forma part de les denominades activitats de l'oci”, encara que en articles anteriors ens hem ocupat, tant del temps lliure com de l'oci, considerem oportú recordar, una vegada més, la qual cosa reconegudes autoritats en aquests camps d'estudi manifesten sobre aquest tema.

Segons F. Munné, el temps social de què disposen les persones està compost per 4 (quatre) tipus de temps diferents, a saber: el temps psicobiològic (també anomenat temps de vida o temps vital), ocupat per les necessitats psíquiques i biològiques (inclosa en aquest temps l'atenció mèdica i la cura de malalties); temps socioeconòmic (o de treball), emprat per a les activitats relacionades amb el manteniment econòmic (en altres paraules, per a guanyar-se la vida); el temps sociocultural, requerit per a l'atenció de les obligacions familiars i socials; i finalment, el temps lliure, que és el dedicat a aquelles activitats que tendeix a satisfer les necessitats “acte-creades” per les mateixes persones.

Pel que fa a l'oci recordarem que J. Dumazedier, reconeguda autoritat en el tema, defineix funcionalment a l'oci de la següent manera: “L'oci és un conjunt d'ocupacions a les quals l'individu pot lliurar-se amb ple consentiment, sigui per a descansar o per a convertir-se, o per a desenvolupar la seva informació o la seva formació desinteressada, la seva voluntària participació social o la seva capacitat creadora, quan s'ha alliberat de (totes) les seves obligacions professionals, familiars i socials” .

Sobre el particular direm que les ocupacions a les quals fa referència Dumazedier en la seva definició de l'oci, han estat classificades pels sociòlegs N. Elias i E. Dunning en el que ells mateixos van denominar "L'espectre del Temps Lliure”, i inclouen en aquesta classificació a les activitats que consideren “d'agradable índole desrutinizadora i amb freqüència multifuncionals”, esmentant entre elles el fet de viatjar en vacances, prendre sol, o passejant, puix que les mateixes es caracteritzen precisament per ser activitats turístiques i recreatives alhora.

Finalment, voldríem recordar també que la psicologia ha contribuït enormement al coneixement del turisme en donar resposta a una altra de les grans interrogants que era el perquè viatja la gent per raons diferents a la dels viatges de negocis, o per motius no relacionats amb aspectes culturals, el descans, el plaer, o la recreació, propis dels viatges vacacionals?. Resposta a la qual els psicòlegs E.J. Maig i L.P. Jarvis donen àmpliament explicació en la seva obra titulada La "Psicologia dels viatges de Plaer". Obra de consulta obligada per tots aquells que estan directament involucrats en la Promoció i el Màrqueting de l'oferta turística dels països i, en general, dels qui s'interessen en el tema, puix que precisa els principals motius de viatge de les persones que viatgen amb finalitats turístiques.

Com s'haurà pogut observar en aquest breu recordatori, els estudis científics sobre el turisme mostren que aquest en realitat és una manifestació de la conducta social que té lloc en el temps lliure de les persones i, que com a tal, forma part de les denominades activitats de l'oci.

Precisant més sobre aquest tema aclarim que, quan les conductes individuals en un conjunt de persones s'interfereixen i influeixen, aquestes es converteixen en una conducta col·lectiva. Concretament, en la manifestació de la conducta social a la qual es fa referència en el paràgraf anterior.

Quant a la significació del turisme per a la societat, direm que el turisme li permet a aquesta l'ús i gaudi del temps lliure al qual té legítim dret, una vegada que ha satisfet les seves necessitats mínimes de subsistència i aconseguit bones condicions d'alimentació, salut, habitatge i educació. Millorant, per tant, la qualitat de vida de la població, i amb això el seu nivell de benestar.

El turisme gestió del marketing

Veracitat dels reports estadístics

D'acord amb l'exposat anteriorment llavors, i tot això es fonamenta en els estudis científics disponibles entorn del turisme, no poden considerar-se com a turistes als qui viatgen per motius de negocis, raons professionals, assistència mèdica i cura de malalties o altres raons particulars, activitats totes aquestes que no tenen lloc en el temps lliure, ni formen part de les activitats de l'oci, ja que malgrat els amplis estudis existents sobre aquest, en cap cas s'esmenta que les mateixes formin part d'aquestes activitats.

Ara bé, no hi ha dubtes que els visitants que arriben a un país el fan per diferents motius, alguns dels quals poden ser els esmentats, per la qual cosa no tots poden ser catalogats com a turistes, com ho reporten molts Organismes Nacionals de Turisme membres de l'Organització Mundial del Turisme. En la nostra opinió, això no sols demostra falta de coneixement sobre el turisme, sinó també, i tal vegada el més important, revela que no es compleix amb les directrius establertes en les “Recomanacions de les Nacions Unides per a les estadístiques de turisme” que en el seu Capítol 2, a la lletra diu: “El motiu principal d'un viatge es defineix com el motiu sense el qual el viatge no hauria tingut lloc", i determina si aquest pot considerar-se un viatge turístic o no.

Esmentem l'incompliment de les referides recomanacions perquè en l'Article 5. de l'Acord signat per les Nacions Unides i l'Organització Mundial de Turisme, aprovat per l'Assemblea General de l'ONU el 23 de desembre de 2003, que tracta precisament de les Recomanacions de les Nacions Unides, l'OMT declara que: "... En virtut que les Nacions Unides pot fer recomanacions per a coordinar les polítiques i activitats dels Organismes Especialitzats (cal recordar que l'OMT és reconegut per l'ONU com a Organisme Especialitzat en Turisme), convé a prendre les disposicions necessàries per a sotmetre a la brevetat possible, a aquell dels seus òrgans que correspongui, les recomanacions oficials que li formulin les Nacions Unides". És evident llavors que els Organismes Nacionals de Turisme, que són membres integrals de la referida Organització Mundial, no compleixen amb el que aquesta Organització va acordar en el referit Acord amb les Nacions Unides, i continuen reportant com a turistes a tots els visitants que arriben als seus països sense considerar el motiu principal del viatge d'aquests.

El resultat d'aquest incompliment és que el nombre de turistes que reporten aquests Organismes de Turisme no correspon al volum real del turisme que reben, distorsionant amb això el nombre total de turistes que es mouen en l'àmbit mundial, perquè dits reports són enviats a l'OMT i aquesta els compila i publica anualment en el seu Baròmetre del turisme mundial sota el títol d'Arribades de turistes Internacionals, fent pública així una informació incorrecta sobre el nombre real de turistes que es mouen en el Món. Informació mancada de veracitat puix que aquestes arribades corresponen en realitat al total de persones que viatgen a escala internacional per diversos motius, i no al nombre de turistes.

El turisme gestió del marketing

Comentari final

Com s'haurà pogut observar existeix una discrepància conceptual apreciable sobre els motius de viatges de les persones, entre el que diuen els estudis científics del turisme i el que consideren sobre aquest tema l'OMT en informar sobre el moviment de turistes en l'àmbit internacional.

Prova d'això és l'exposat anteriorment, on es pot apreciar que els estudis científics del turisme diuen clarament que els qui viatgen per motius de negocis no poden ser considerats turistes, ja que aquests viatges no tenen lloc en el temps lliure ni formen part de les activitats de l'oci.

No obstant això, ha de dir-se que l'OMT, en la seva publicació titulada Entendre el turisme: Glossari Bàsic, esmenta que: "El turisme és un fenomen social, cultural i econòmic relacionat amb el moviment de les persones a llocs que es troben fora de la seva residència habitual per motius personals o de negocis/professionals", i aclareix que "Aquestes persones es denominen visitants (que poden ser turistes o excursionistes; residents o no residents) i el turisme té a veure amb les seves activitats", i si quedés algun dubte sobre aquest tema, en la mateixa publicació defineix també al visitant de negocis, i ho fa de la següent manera: "Un visitant de negocis és un visitant per al qual els negocis i motius professionals, són el motiu principal d'un viatge turístic". Definició que, es pot veure, no té una relació lògica en el seu contingut, ja que el motiu principal d'un visitant que viatja a un país per negocis no és per a la pràctica d'activitats turístiques o recreacionals, sinó el fet de complir amb els requisits del seu treball. No pot, per tant, ser considerat un turista, com ho diu l'Organització Mundial del Turisme en la citada publicació.

Pensem que no es tracta d'un error, sinó que és una clara evidència del desconeixement que tenen, tant l'OMT, com els Organismes Nacionals de Turisme que formen part integral de la seva organització, sobre el turisme. Desconeixement que, des del nostre punt de vista, és inadmissible en una entitat a la qual se li ha conferit l'Estatut d'Organisme Especialitzat de les Nacions Unides.

Considerem, per tant, que la informació que publica l'Organització Mundial del Turisme en el seu Baròmetre del Turisme Mundial sobre el moviment del turisme, així com sobre la significació econòmica resultant d'aquest moviment turístic, no és veuràs puix que correspon en realitat al conjunt total de tots els viatges i turisme que tenen lloc a escala mundial, i no al nombre de persones que efectivament viatgen per motius turístics.

Pel que reiterem, una vegada més, que mentre que l'OMT no compleixin amb els acords amb les Nacions Unides sobre les Recomanacions per a les Estadístiques de Turisme, que estableix que el motiu principal de viatge és el que determina si aquest és turístic o no, la informació que publica l'organització no és de confiança i mancarà de validesa com a representativa del moviment turístic mundial.

Versió Original: castellà
Autor: Miguel Ángel Acerenza
Imatge-portada: adeolu-eletu-unRkg2jH1j0-unsplash
Imatges-interior: firmbee-com-jrh5lAq-mIs / stephen-phillips-hostreviews-co-uk-shr_Xn8S8QU-unsplash