1931-2023, 92 anys d’història.......

  • El 22 de març de 1931 s’inaugura 

  • 12,5 quilòmetres/1.000 metres de desnivell/40 minuts 

  • Ribes de Freser-Queralbs-Núria 

  • Un paisatge meravellós de Catalunya 

  • Referent turístic del Pirineu

Tot just fa 92 anys, quan faltaven pocs dies per a la proclamació de la República a Catalunya, a la Vall de Ribes, la construcció d’un ferrocarril de muntanya en un enclavament amb unes condicions d’orografia tan complexes com les que trobem resseguint el curs del riu Núria des de la població de Ribes de Freser, passant per Queralbs i fins al santuari, va esdevenir un repte important i va portar a mobilitzar el millor de l’enginyeria catalana per a fer realitat el projecte del Cremallera de Núria.

Aquest projecte veu la llum en un moment que el país s’expressa amb ambició política, industrial, empresarial i d’enginyeria. Una societat que demostra no tenir por als canvis ni al fracàs.

Fruit d’aquesta ambició i confiança, l’empresa Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents, explotadora del Cremallera de Montserrat, va decidir-se a construir aquesta complexa línia ferroviària en aquest espai de bellesa incomparable del Pirineu. Una línia que actualment realitza una travessa de 12,5 quilòmetres i que uneix Ribes de Freser amb la vall de Núria, superant un desnivell de 1.000 metres en 40 minuts.

"En els anys següents, el Cremallera es va convertir en un dels trens més coneguts i en un referent entre els ferrocarrils de muntanya d’arreu d’Europa".

La difícil crisi dels anys vuitanta va ser superada amb l’assumpció de l’explotació per part d’FGC. Des d’aleshores, la modernització del Cremallera ha estat constant. Recentment, s’ha adquirit nou material mòbil, s’han adequat les estacions de Queralbs i Ribes-Vila, s’ha posat en servei un nou telefèric que connecta amb l’alberg, s’ha renovat part de les vies, s’han substituït catenàries i les instal·lacions elèctriques més antigues, i Núria s’ha convertit en un dels referents turístics del Pirineu i del país.

Ara que vivim una greu crisi climàtica, volem que la vall sigui un exemple de sostenibilitat i de gestió ambiental, i estem orgullosos de poder explicar que, des de fa dos anys, el Cremallera de Núria es mou amb energia solar i no produeix emissions de CO2 a l’atmosfera. Una vall que aviat podrem dir que emet 0 emissions i que està adaptada al 100% a l’economia circular, amb el reaprofitament dels residus que genera.

“Mirem al futur amb optimisme sabent que tenim entre mans un petit gran tresor per compartir amb el món i amb les generacions futures” paraules de Marta Subirà, presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. 

Imatge-portada:Vall i Santuari de Núria, vista a l’arribada del cremallera
Font i Imatges: FGC -Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya