Una alimentació adequada.......
-
Tres àpats consistents al dia (esmorzar, dinar i sopar)
-
Dos més lleugers (a mig mati i per berenar)
-
Vida saludable de 0 a 18 anys
-
Necessitats del cos humà
-
Ha de ser variada i equilibrada
La família és el nucli on els fills, seguint el vostre exemple, aprenen hàbits i costums que condicionaran el seu comportament alimentari en el futur. Convé assegurar-se que els fills facin com a mínim tres àpats consistents al dia (esmorzar, dinar i sopar) i dos més lleugers (a mig mati i per berenar).
És convenient també que esmorzin abans de sortir de casa, així afrontaran el dia amb energia. Està demostrat científicament que els nens que esmorzen bé a casa milloren el seu rendiment acadèmic.
El model actual de vida familiar, amb horaris de feina molt atapeïts, fa que cada vegada hi hagi més nens que es queden a dinar als centres educatius. Per aquest motiu, els pares han de conèixer de molt a prop les condicions nutricionals i educatives d'aquests serveis per poder complementar l'alimentació de casa amb la de l'escola.
En general, perquè els vostres fills tinguin una alimentació sana i equilibrada és convenient que:
• Sigueu el seu exemple, ensenyant-los bons hàbits a taula: rentar-se les mans abans i després de menjar, mastegar bé, utilitzar els coberts, menjar tota classe d'aliments, no aixecar-se de la taula, etc.
• Feu els menjars en família mantenint una certa regularitat d'horaris, en un ambient tranquil i relaxat, sense televisió, ràdio o joguines. D'aquesta manera fareu d'aquest temps un espai educatiu i de comunicació familiar.
• Feu que participin en la compra i en la preparació d'aliments; d'aquesta manera s'hi familiaritzaran i afavorireu que n'acceptin de nous.
• Procureu que en el seu esmorzar hi hagi fruita, derivats de la farina i làctics. Cal evitar els sucs de fruita envasats i els productes de brioixeria, rics en sucres i greixos que poden contribuir a l'obesitat infantil.
• Potencieu la dieta mediterrània; és a dir, el consum de cereals, en especial els rics en fibra, fruites del temps i fruita seca, verdures, llegums i oli d'oliva.
• Oferiu aliments de tot tipus als vostres fills, evitant els que són superflus, com llaminadures, refrescos i precuinats, alts en calories i baixos en nutrients que no aporten res al cos.
• Eviteu que els vostres fills prenguin begudes energètiques, perquè tenen un contingut alt de cafeïna i altres substàncies excitants que poden provocar problemes greus de salut. Convé no confondre-les amb les begudes isotòniques, que es prenen durant la pràctica d'esport per rehidratar l'organisme.
• Procureu establir, juntament amb ells, una relació sana amb l'alimentació, de manera que no sigui una obsessió. És una bona mesura preventiva per evitar trastorns alimentaris com l'anorèxia o la bulímia.
• Afavoriu un estil de vida saludable: alimentació sana, activitat física (caminar, córrer, jugar al parc, fer esport, etc.) i un ús mesurat de pantalles (televisió, ordinador, tauletes…) per evitar problemes de sobrepès i obesitat infantil.
Vida i Alimentació
L'alimentació és una necessitat bàsica del nostre cos. És un procés que ens acompanya tota la vida, mitjançant el qual obtenim els nutrients que el nostre cos necessita en cada etapa per créixer tant físicament com mentalment.
El més important en l'alimentació és que sigui variada i equilibrada, perquè no hi ha cap aliment que aporti tots els nutrients en la proporció adequada que el cos necessita. Un període prolongat de falta de nutrients pot portar a alteracions irreversibles (per exemple de desenvolupament ossi), esgotament físic, malaltia o infecció.
Fins als 3 anys
En l'etapa de zero a tres anys l'alimentació és especialment important. Els vostres fills estan en un període de creixement físic i de desenvolupament. L'alletament matern cobreix les seves necessitats energètiques i nutricionals fins als sis mesos.
A partir d'aquest moment, cal incorporar a l'alimentació del lactant nous aliments. Si ho feu de manera lenta i progressiva, seguint les indicacions del pediatra, podreu anar detectant possibles problemes de tolerància o al·lèrgies a nous aliments en els vostres fills.
El desenvolupament del gust pels nous aliments pot ser un procés lent que demana constància i paciència per part vostra. Durant els primers mesos de vida, el nadó estableix una relació amb el menjar que pot influir en etapes posteriors. Per exemple, la persistència, sense necessitat, del biberó o del menjar triturat pot fer que aprengui a mastegar tard, i la manca de moviment de les mandíbules podria originar dificultats de pronunciació en la parla. La introducció forçada d'algun aliment pot produir futures manies o fòbies que el poden portar a rebutjar-lo.
És important que l'hora dels àpats tingui lloc en un ambient tranquil. Cal evitar la presència de televisió, ràdio o joguines, per fer, d'aquest moment, un espai de comunicació i afecte.
També és el moment d'ajudar-los a adquirir hàbits d'higiene (rentar-se les mans, manipular aliments), destreses manuals (beure d'un got o tassa, menjar amb cullera, punxar amb la forquilla) i de saber estar a taula (menjar assegut, no aixecar-se fins que hagi acabat, menjar sense jugar, etc.). Cal aprofitar totes les ocasions per desenvolupar aquests hàbits alimentaris i cívics.
De 3 a 6 anys
En aquest període, els vostres fills incrementen l'activitat física a través del joc i del moviment. Per aquest motiu necessiten una alimentació variada i equilibrada que els aporti l'energia que necessiten per al seu desenvolupament.
Heu de garantir que els vostres fills facin cinc àpats repartits al llarg del dia. L'esmorzar és molt important per començar la jornada.
Ha d'incloure làctics, fruites o suc natural i cereals, que aportaran al seu cos els nutrients i l'energia que necessiten. En el cas que dinin al menjador escolar, és interessant que planifiqueu el sopar de forma equilibrada amb el dinar de l'escola.
És convenient que feu com a mínim un àpat plegats en família. Procureu que sigui un espai tranquil de comunicació i afectivitat, sense la presència de la televisió, ràdio o altres elements que destorbin aquest ambient.
També és un bon moment per mantenir els hàbits apresos en altres etapes i introduir-ne de nous (no parlar amb la boca plena, començar a utilitzar el ganivet, aixecar-se de taula només quan tothom ha acabat de menjar, no jugar a taula mentre mengen, etc.).
Animeu-los a participar amb vosaltres en activitats relacionades amb l'alimentació com anar a comprar, parar taula o col•laborar en la preparació de plats senzills. Això farà que es familiaritzin amb diferents tipus d'aliments alhora que adquireixen responsabilitats.
Hi ha nens que en aquestes edats no volen menjar. Si és el cas, convé no dramatitzar ni forçar-los en excés, per evitar que visquin l'alimentació com un càstig. De la mateixa manera, no cal premiar-los si s'ho acaben tot perquè el menjar no és un instrument de premi o càstig. Cal parlar-ne amb el pediatra i seguir les seves orientacions.
Cada nen té el seu ritme de menjar, per això és important respectar el temps que necessitin.
De 6 a 12 anys
En aquesta etapa els fills realitzen un important desgast intel·lectual (més hores d'estudi, més concentració, etc.). D'altra banda és un moment de desenvolupament físic i de participació en activitats físiques o esportives. Per aquest motiu, cal reforçar la seva dieta amb aliments rics en minerals, com el iode i el magnesi, necessaris per desenvolupar el cervell i els ossos. Aquests minerals són presents en el peix, els vegetals de fulla verda, la fruita, els llegums i els cereals integrals, entre d'altres.
Cal garantir que els vostres fills facin cinc àpats repartits al llarg del dia. L'esmorzar és molt important per començar la jornada, perquè garanteix un bon rendiment escolar. És recomanable que facin un esmorzar complet a casa abans d'anar al centre educatiu. Convé que prenguin també alguna cosa a mig matí. En cas que dinin al menjador escolar, és interessant que planifiqueu el sopar de forma equilibrada amb el dinar de l'escola.
És convenient que feu com a mínim un àpat plegats en família. Procureu que sigui un espai tranquil de comunicació i afectivitat, sense la presència de la televisió, ràdio o altres elements que pertorbin aquest ambient.
També és un bon moment per mantenir els hàbits alimentaris apresos en altres etapes i introduir-ne de nous (acabar-se el menjar del plat, esperar que tothom estigui servit per començar a menjar, utilitzar correctament els coberts, no tenir a taula ni el mòbil ni la tauleta, etc.).
Procureu fer activitats relacionades amb el menjar conjuntament amb els vostres fills com anar a comprar, fer menús, mirar les etiquetes dels productes per conèixer els seus ingredients, col·laborar amb vosaltres a l'hora de cuinar, etc. D'aquesta manera afavorireu actituds que els ajudaran a consolidar uns hàbits alimentaris sans alhora que adquireixen responsabilitats.
Al llarg d'aquesta etapa cal explicar-los com ha de ser una dieta equilibrada i els efectes negatius d'alguns aliments i begudes. De la mateixa manera, cal explicar-los la importància d'evitar els mals hàbits en l'alimentació, com picar entre hores, saltar-se un àpat, etc. El foment de bons hàbits és important per prevenir conductes que poden donar lloc a trastorns de la conducta alimentària.
De 12 a 18 anys
En aquesta etapa, els vostres fills experimenten grans canvis físics i psicològics que els porten a qüestionar-se fins i tot l'alimentació. El creixement físic i el gran desgast intel·lectual propi d'aquesta edat fa que necessitin més aportació de nutrients per assegurar el seu creixement.
Per aquest motiu, en la seva dieta no poden faltar les proteïnes (carn, peix i ous) per al desenvolupament muscular; els greixos saludables (oli d'oliva i fruits secs) i els hidrats de carboni (cereals, llegums, patates i fruita) els aporten energia. Cal que evitin el consum en excés de greixos saturats (brioixeria i menjar ràpid), ja que augmenten el nivell de colesterol i el risc d'obesitat.
Cal evitar també que consumeixin begudes energètiques amb alt contingut en cafeïna i altres substàncies excitants que poden provocar trastorns com nerviosisme, irritabilitat, insomni, falta de concentració, etc. Convé no confondre-les amb les begudes isotòniques que es prenen per restaurar els líquids i les sals minerals durant la pràctica esportiva.
Per garantir la varietat d'aliments i les seves necessitats, és aconsellable fer una planificació setmanal amb la seva col·laboració. Aquesta hauria d'incloure tots els àpats i tenir en compte l'activitat física i el temps d'estudi previst.
L'esmorzar és molt important per començar la jornada perquè garanteix un bon rendiment escolar. Per aquest motiu és recomanable que facin un esmorzar complet a casa abans d'anar al centre educatiu. Convé que prenguin també alguna cosa a mig matí.
Encara que en aquesta etapa és possible que els horaris familiars siguin diversos, continua sent important fer un àpat al dia en família. A més de potenciar la comunicació i els vincles afectius amb els fills, també us permetrà supervisar els seus hàbits alimentaris.
La inseguretat i insatisfacció personal que es donen en aquestes edats, els porten a tenir, de vegades, una idea poc real sobre el seu pes i figura. En aquests casos, poden aparèixer conductes preocupants amb relació a l'alimentació. Cal estar alerta davant l'aparició de senyals que indiquin un possible trastorn alimentari que podria derivar en anorèxia o bulímia. Per prevenir-ho, convé que segueixin uns horaris regulars, que no mengin entre hores, que evitin eliminar àpats o substituir-los per menjar ràpid, que no segueixin dietes sense supervisió, etc. En cas que aparegui algun senyal d'alarma en la seva conducta, cal que consulteu el metge.
En aquesta etapa, els vostres fills són més autònoms en molts àmbits de la seva vida i assoleixen cada cop més responsabilitats.
En relació amb l'alimentació, han de saber quins aliments formen part d'una dieta equilibrada i quins perjudiquen la salut. Quant als hàbits alimentaris, ja han de ser capaços de preparar-se l'esmorzar, el berenar, algun àpat senzill, etc.